Název:
Konstrukce genderových rolí v českých televizních publicistických pořadech roku 2012
Překlad názvu:
Construction of gender role in women /men TV show in the year 2012
Autoři:
Hrabáková, Alexandra ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má diplomová práce se zabývá konstrukcí genderových rolí v českých televizních publicistických pořadech roku 2012. Z hlediska struktury jsou nejprve popsána teoretická východiska, která osvětlují podstatu femininních a maskulinních rolí, jež jsou, vedle jiných nástrojů, formovány právě prostřednictvím médií. V daném rámci jsou představeny zahraniční i domácí studie, které se tomuto tématu věnují a předznamenávají tak způsob, jakým je na problematiku nahlíženo. Tím jsou odvozeny další kapitoly, zaměřující se na nejčastější způsoby vyobrazování žen a mužů či principy fungování médií. Závěrečné kapitoly tohoto úseku jsou pak věnovány příjemcům televizních obsahů a jejich každodenním způsobům konzumace pořadů nebo účinkům, které na ně dané programy mohou mít. Následná část je metodologického charakteru a seznamuje s cílem práce, jímž je objasnit, které role, a prostřednictvím jakých prvků, jsou skrze vybrané pořady Sama doma, Top Star Magazín, menZONE a Těžká dřina, konstruovány. Jako metoda výzkumu tak byla zvolena sémiotická analýza, obohacená o popis narativu, který přispěl k lepšímu porozumění mýtu, jenž se za jednotlivými obsahy i rolemi skrývá. V rámci analytického úseku byla využita také kvantitativní obsahová analýza v podobě prototypické sondy, která naznačila, jakým směrem se může ubírat...My thesis is focused on construction of gender roles in Czech TV shows of the year 2012. First part of the thesis consists of theoretical background, where the principle of feminine and masculine roles, which are constructed by media too, is presented. The thematic foreign and domestic studies, which are introduced there, show how the experts look at this issue. Other chapters are formed by this view and present the most frequented image of women and men on TV or the media principles. Last sections of the theoretical frame are about consumers' everyday habits of watching TV and about impact, which this programmes could have. Second part of this thesis has metodological character. The objective to decode which gender roles are formed by selected programmes Sama doma, Top Star Magazín, menZONE or Těžká dřina and which signs participate on this constructions are described in this part. The research method is semiotic analysis with description of the narrative, thanks to which the hidden myth is revealed more precisely. The quantitative content analysis is also used in analytic part, however, only in a prototypical form. This probe refers to the other possibilities of further extensions of this thesis. All the results demonstrate that the programmes of current domestic production construct women and...
Klíčová slova:
femininita; gender; maskulinita; publicistické pořady; společenské role; televize; femininity; gender; masculinity; social roles; television; TV shows