Název:
Vzdělávání seniorů v organizacích občanské společnosti v České republice
Překlad názvu:
Education of Seniors in Civil Society Organizations in the Czech Republic
Autoři:
Matějková, Tereza ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Pospíšilová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vzdělávání seniorů se v České republice věnují organizace různého druhu i různé právní subjektivity. Organizace občanské společnosti dostupné on-line nejsou dominantním poskytovatelem vzdělávacích kurzů a aktivit pro seniory v ČR. Z celkového počtu on-line dohledatelných poskytovatelů vzdělávacích kurzů tvoří organizace občanské společnosti 17 %. V kraji Vysočina bylo nalezeno 6 organizací občanské společnosti, které se věnují vzdělávání seniorů. Účastníci jejich vzdělávacích programů považují za vzdělávání všechny aktivity, kterým se v kurzech věnují, jelikož se při nich učí novým dovednostem. Oceňují kurzy pro vzdělávání samo, pro smysluplné trávení volného času, pro možnost aktivního života i v období stárnutí. Za téměř nejdůležitější však účastníci i organizátoři považují navazování a rozšiřování sociálních kontaktů účastníků, vytváření sociálních sítí. To lze považovat za nejvýraznější projev občanské společnosti ve vzdělávání seniorů.Organisations of different type and legal status engage in senior education in the Czech Republic. Civil society organisations available online are not the dominant providers of educational courses and activities for seniors in the Czech Republic. Civil society organisations represent 17 % of all providers of educational courses available online. Six civil society organisations engaged in senior education were found in the region Vysočina. Participants of the educational courses consider all activities practised in these courses to be education because they learn new skills there. They appreciate these courses for the education itself, for meaningful free time spending and for the opportunity of active life even in the time of senescence. For nearly the most important point considered by the participants so as the organisators is connecting and broadening of social contacts of the participants and creating of social network. This can be considered for the most distinct manifestation of civil society concerning senior education.
Klíčová slova:
akademie třetího věku; celoživotní vzdělávání; klub aktivních seniorů; klub aktivního stáří; klub důchodců; klub seniorů; klub třetího věku; lidová univerzita; občanská společnost; organizace občanské společnosti; Senior; seniorské centrum; univerzita třetího věku; univerzita volného času; vzdělávání seniorů; Academy of the Third Age; Civil Society; Civil Society Organizations; Club od the Third Age; Club of Active Ageing; Club of Active Seniors; Lifelong Learning; Senior; Senior Center; Senior Club; Senior Education; University of the Leisure; University of the People; University of the Third Age