Název:
Dítě s narušenou komunikační schopností na prvním stupni ZŠ očima jeho rodičů
Překlad názvu:
Child with Speech Disorders at Primary School as Viewed by Its Parents
Autoři:
Kaletová, Magdalena ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá životem dětí s narušenou komunikační schopností v období jejich vzdělávání na prvním stupni základní školy. Věnuje se vymezení narušené komunikační schopnosti, etiologii, formám a terapii poruch řeči a blíže charakterizuje tři konkrétní formy narušené komunikační schopnosti - vývojovou dysfázii, koktavost a breptavost. Dále práce představuje specifika vývojového období mladšího školního věku se zřetelem na vývoj dětí s narušenou komunikační schopností a snaží se objasnit, jaké jsou u nás v současnosti možné způsoby vzdělávání dětí s poruchami řeči. Zároveň nastiňuje vliv rodinného prostředí dítěte s narušenou komunikační schopností, jeho současné možnosti a proměny. Čerpá zejména z publikací zabývajících se logopedií a z publikací zabývajících se vývojem a vzděláváním dětí, předně pak dětí s poruchami řeči. Mimo to zjišťuje, jak vnímají rodiče své dítě s narušenou komunikační schopností v rámci vzdělávání na prvním stupni základní školy. Zkoumá, jaký způsob vzdělávání pro své dítě rodiče zvolili a z jakých důvodů, jak se podle rodičů jejich dítě cítí ve třídním kolektivu či ve skupině vrstevníků. Pátrá po tom, jaký, se rodiče domnívají, že je vliv narušené komunikační schopnosti na přijetí a školní úspěšnost jejich dítěte. A objasňuje, co považují rodiče dítěte s narušenou...THE ABSTRACT This thesis deals with the life of children with communicative disability during their education at primary school. It defines communicative disability, etiology, forms and treatment of speech disorders, and further characterizes three specific forms of communicative disability - developmental dysphasia, balbuties and tumultus sermonis. The thesis also presents the specifics of the developmental stage of younger school age, considering the development of children with communicative disability, and tries to clarify what are currently possible ways of educating children with speech disorders. At the same time it outlines the influence of the family environment on the child with communicative disability, its current possibilities and transformations. It uses information mainly from publications dealing with speech therapy and publications dealing with the development and education of children, primarily the children with speech disorders. Moreover it discovers how parents perceive their child with communicative disability in the context of education at primary schools. It examines what type of education parents chose for their child and what are the reasons, and also how the child feels in a class group or a group of peers according to his parents. It is searching for what parents believe is the...
Klíčová slova:
Dítě s narušenou komunikační schopností Vzdělávání na prvním stupni ZŠ Názory rodičů Domácí škola Integrace na základní škole; Child with communicative disability Education at primary school Parental views Home school Integration at primary school