Název:
"Becoming a Facebok User": Záhada (ne)opouštění facebooku
Překlad názvu:
"Becoming a Facebook User": the mystery of (not) leaving
Autoři:
Dlouhá, Marie ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Balon, Jan (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Facebook se v posledních letech stal významným komunikačním a interakčním médiem a sociálním fenoménem, který přitahuje pozornost zejména pro svoji širokou základnu uživatelů, vyvolává otázky bezpečí, "závislosti", identity a sebeprezentace. Práce Becoming a Facebook User (název je inspirován článkem Howarda Beckera) se zaměřuje především na problematiku (ne)opouštění - kvalitativními metodami zkoumá facebookovou "závislost". Prostřednictvím etnografických rozhovorů a analýzy založené na interakcionistickém přístupu Ervinga Goffmana, rozšířeného o myšlenky Joshuy Meyrowitze odhaluje facebookové uživatelství jako kariéru a nikoliv stav. Analýza jednotlivých etap uživatelství ukazuje na hlavní důvod "závislosti" - střední zónu - tedy místa, kde se střetávají různá publika, a které nabízí možnost kontaktu se širokým počtem osob z rozličných prostředí. Práce upozorňuje na to, že střední zóna poskytuje svému uživateli výhody, pokud zde dochází k efektivnímu managementu interakčních regionů, který má zabránit přehlcení, tj. nepřehlednosti. V rámci kariéry se uživatelé učí regiony spravovat, což znamená investice času a úsilí. Spolu s výhodami, které takto řízená střední zóna má, to má za důsledek, že se jen těžko opouští - tento princip je připodobněn k California Hotel efektu. Práce nabízí i možnou...Recently, facebook has become an important communication and intercation medium and social phenomenon. It attracts attention thanks to its broad audience, and it raises questions of safety and privacy, "addiction", identity and self-presentation. The study Becoming a Facebook User (the title is inspired by Howard Becker's article) is focused primarily on the question of (not) leaving - by using qualitative methods that explore "addiction" to facebook. Using methods of ethnographic interviews and interactionist analysis based on Erving Goffman's dramaturgical approach, broadened by the theory of Joshua Meyrowitz, this work shows that to be a facebook user is not a state but a career. An analysis of the individual stages of usership demonstrates the main reason for "addiction" - the "middle region" - i.e. the places where various audiences meet and there are many options for interacting with a large number of people from diverse environments. This text shows that "middle region" provides some advantages as long as there is effective management of the interactional regions that should prevent overloading, i.e. confusion. The management of regions and the study thereof in terms of a career means investment by a user in time and effort, which together with the advantages that such a management "middle...
Klíčová slova:
California Hotel efekt; Erving Goffman; facebook; interakční regiony; střední zóna; "Hotel California" effect; Erving Goffman; facebook; interactional regions; middle region