Název:
Vliv Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina na rozvoj kognitivních schopností dětí
Překlad názvu:
Influence of Feuerstein Instrumental Enrichment on the development of children cognitive abilities
Autoři:
Pokorná, Daniela ; Váňová, Eva (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se ve své teoretické části zabývá porovnáním kognitivních funkcí vymezených Reuvenem Feuersteinem a dílčích schopností, které předkládají autoři Vzdělávací aplikace WISC-III. Empirická část je věnována kvalitativnímu výzkumu zaměřenému na změny v dílčích schopnostech u 11 žáků prvního stupně, kteří prošli několikaměsíční intervencí Instrumentálního obohacování. Snaží se popsat vliv IO na jejich výsledky v testu WISC-III zpracované faktorovou analýzou, na zvládání školních povinností, na jejich chování, soustředění a sebepojetí. Současně sleduje také možnost využití faktorové analýzy WISC-III pro naplánování intervence pomocí IO. Zdrojem informací byly testy, dotazníky pro učitele na počátku a na konci intervence, videonahrávky a zápisy z hodin IO. Výzkum probíhal v základní škole ve Štěchovicích, malém městě poblíž Prahy. Jde o jedinou základní školu ve městě, kde žije asi 1700 obyvatel. Zaznamenali jsme různě významné změny ve všech sledovaných oblastech, přičemž v některých případech se shodoval výsledek testu s hodnocením učitele, v jiných se rozcházel. KLÍČOVÁ SLOVA Reuven Feuerstein, modifikovatelnost inteligence, deficity kognitivních funkcí, zprostředkované učení, instrumentální obohacování, přenos, WISC-III, Vzdělávací aplikace WISC-IIIIn the theoretical part, this work deals with the problem of comparison between Feuerstein cognitive function and partial cognitive abilities which are mentioned at the Educational Interpretations of the WISC-III. Research study follows up changes in partial cognitive abilities which could be viewed as a consequence of FIE (Feuerstein Instrumental Enrichment) intervention lasting several months. By comparison of pre-test and post-test, which is realized by WISC-III and processed with Educational Interpretations of the WISC- III the study tries to describe impact of the method to child's cognitive functions as well as its school successfulness, self-concept, and behavior. Study also pursues possibility to use factor analysis of WISC-III for planning of the FIE intervention. Information was taken from tests, questionnaires for teachers, videos and records of FIE lessons. Research was realized at the Elementary school in a small town with 1700 inhabitants, nearby to Prague. This was the only school in this town. We noticed more or less significant changes in all areas of interest. In some cases, there was agreement in the test results and teacher's evaluation whereas in other there were differences. KEY WORDS Reuven Feuerstein, modifiability of intelligence, deficits of cognitive functions, mediated...
Klíčová slova:
deficity kognitivních funkcí; instrumentální obohacování; modifikovatelnost inteligence; přenos; Reuven Feuerstein; Vzdělávací aplikace WISC-III; WISC-III; zprostředkované učení; deficites of cognitive functions; Educational Interpretations of the WISC-III; instrumental enrichment; mediated learning; modifiability of intelligence; Reuven Feuerstein; transfer; WISC-III