Original title:
Rozvoj nových dopravních prostředků v pražské hromadné dopravě (1918-1939): realizované a nerealizované projekty
Translated title:
The Development of new traffic vehicles in Prague public transport (1918-1939):realised and unrealised projects
Authors:
Vávra, Radek ; Jakubec, Ivan (advisor) ; Štemberk, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá tématem městské hromadné dopravy v Praze v období 1918-1939 se zaměřením na nové dopravní prostředky, které rozlišuje na realizované (autobusy a trolejbusy) a nerealizované projekty (podzemní dráha). Cílem je rozšířit dosavadní poznání o vzniku a rozvoji nových dopravních prostředků a zhodnotit úspěšnost těchto prostředků. Kromě nových údajů hledá mezi projekty vzájemné souvislosti a zasazuje vývoj do celkového kontextu. Úvodní kapitola přibližuje předcházející vývoj v pražské hromadné dopravě. Další se věnuje tramvajové dopravě, ve sledovaném období nejpoužívanějšímu prostředku. Hlavní částí práce jsou kapitoly zabývající se autobusovou dopravou, trolejbusovou dopravou a plány podzemní dráhy. Tyto kapitoly se zaměřují na okolnosti vzniku projektů, na příčiny, které vedly k jejich realizování či nerealizování, na další vývoj a na celkovou úspěšnost projektů, založenou mj. na statistických datech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Main subject of the thesis is the history of public transport in Prague from 1918 to 1939 with focus on new means of public transport, with information divided into realized (buses and trolley buses) and unrealized projects (the underground). The thesis aims to broaden the current knowledge of inception and development of new means of transport and evaluate their measure of success. The introductory chapter summarizes the preceding development in public transport of Prague. The next is concerned with trams, the most common public transport vehicles of the era. The key part of the thesis consists of chapters focused on buses, trolley buses and proposed underground system. Those chapters deal with the circumstances of the conception of the projects, the causes that led to the projects being realized (or not), and subsequent development and success of those projects based among other sources on statistic data. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
1918-1939; buses; Electric enterprises; Prague; public transport; trolley buses; underground; 1918-1939; autobusy; Elektrické podniky; hromadná doprava; podzemní dráha; Praha; trolejbusy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60613