Original title:
Les a jeho proměny v průběhu roku
Translated title:
Forest and its Changes During the Year
Authors:
Mrvová, Petra ; Skýbová, Jana (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo navrhnout konkrétní možnosti využití lesů v okolí Moravské Třebové ve výchovně vzdělávacím procesu žáků prvních až pátých tříd základních škol. Východiskem byl současný platný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který v několika oblastech zaměřuje pozornost na tento tematický okruh. Následně byla provedena analýza obsahové náplně používaných učebnic z důvodu zjištění způsobu prezentace daného tematického okruhu. V další části byly získány aktuální odborné informace vztahující se k danému tématu. Využity byly i materiály poskytnuté pracovníky Odboru životního prostředí Městského úřadu v Moravské Třebové a místního polesí Lesů ČR. V následující etapě práce byly formou dotazníků zjišťovány konkrétní názory vyučujících na danou problematiku. V této souvislosti se autorka obrátila na vyučující tří základních škol v Moravské Třebové. Po vyhodnocení těchto poznatků byly navrženy možnosti využití prostředí lesa a jiných dostupných dřevinných komplexů pro výuku žáků v prvních až pátých třídách základních škol ve městě. Některé dílčí části projektu byly ověřeny v praxi na vybrané základní škole.(Forest and its changes during the year) The major objective of this thesis is to propose concrete possibilities of using the surrounding forests of Moravská Třebová in the educational process of pupils at primary schools. The current valid Framework Education Programme for Elementary Education, which focuses attention on this topic in several areas, was the starting point. Subsequently, the analysis of textbooks for primary education was conducted with the aim to find out the way of presentation of the subject matter. In the next section, the topical information related to the topic was obtained. It has made use of materials provided by the staff of the Department of the Environment of the municipality of Moravská Třebová and the local forest district of the state-owned company Forest of the Czech Republic. In the next stage of the thesis, the survey was conducted to find out what teachers think about the issue. The teachers of all primary schools in the town were involved in this research. Based on the evaluation of these findings, the possibilities of using forests and other woody areas for the educational process of pupils from primary schools in the town of Moravská Třebová were proposed. Some parts of the project were verified in the selected primary school in the town.
Keywords:
educational programme; the use of forests in the educational process,forest ecosystem; ekosystém lesa,výukový program; využití lesa ve výuce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60498