Original title:
Integrace dětí s Aspergerovým syndromem na prvním stupni základní školy
Translated title:
Integration children with Asperger's syndrome at the elemetary school
Authors:
Harudová, Adéla ; Sotáková, Hana (advisor) ; Kucharská, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se v teoretické části zabývá dostupnými informacemi o Aspergerově syndromu, získanými z odborné literatury. Druhou oblastí, kterou práce analyzuje je pojem integrace v širším slova smyslu, jeho význam a přínos. V praktické části zkoumá dvě případové studie, analyzuje integraci žáků s Aspergerovým syndromem. Především se zaměřuje na funkci asistenta pedagoga, učitele a výpověď rodičů. V praktické části diplomové práce byly použity zejména metody pozorování, rozhovoru, sběr a analýza informací od zúčastněných odborníků. Získané výsledky a závěry by měly posloužit k dalšímu vzdělávání nejenom pedagogům, ale mohli by pomoci i rodičům, pro které je tato oblast stále velkou neznámou.In this thesis, the theoretical introduction firstly reviews Asperger's syndrome using available scientific resources. Secondly, we discuss major impacts and parameters of the integration process in a general perspective. The empirical part is fosuced on two case studies describing integration of two students who were diagnosed with Asperger syndrome. Data collection was based on direct observation, interview, databases and information from experts. The results and conclusions shall help to improve pegagogical skills of teachers. Furthermore the thesis shall serve as a source of information and guideline for parents, for whom the sufficient education is very essential.
Keywords:
Asperger's syndrome; Assistant teacher; Case study; Education; Integration; Parents; Teacher; asistent pedagoga; Aspergerův syndrom; integrace; pedagog; případová studie; rodiče; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60490