Název:
Proces sekularizace v Itálii po druhé světové válce: literární díla ve společenském kontextu
Překlad názvu:
Secularization in Italy in the post-war-era: literature in the social context
Autoři:
Olša, Michal ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Jiroušek, Bohumil (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
slo
Abstrakt: [eng][cze] EN The purpose of my thesis is to analyse the process of secularization in the post-war era in Italy. The study is focused on lower social classes. The aim of my thesis is to show the complexity of the process such as secularization; on the one hand there are statistic numbers showing the trend of falling religiosity, on the other hand we know Italians as believers in God and Italy as a country with catholic symbols appearing openly in public. To understand this ambivalence, it is necessary to distinguish church, religion and faith. As a primary source for my thesis I have chosen novels of the neorealist writers. As neorealism tries to capture predominantly the social reality and the writers show greater capability of uncovering the motivation of historical figure than any other possible sources, selecting the works of the neorealist writers proves to be more than suitable. The main methodology chosen for my thesis is typification, through which I tried to define the social stereotypes. The thesis is composed of nine chapters. Chapters one to three describe the political, economic and social situation of post-war Italy and define the social segment on which the thesis is focused. Presented is a characterization of neorealism and the authors as well as the most important theories of secularization...CZ Cílem této práce je analýza sekularizačního procesu v poválečné Itálii. Studie se zaměřuje na nižší společenské třídy. Záměrem je ukázat složitost procesů jako je sekularizace. Na jedné straně je číselná statistika poukazující na klesající míru zbožnosti, na druhé straně můžeme vnímat obyvatelé Itálie jako věřících v Boha a Itálii jako zemi, kde se náboženské symboly objevují zcela běžně ve veřejném prostoru. Abychom tuto rozpolcenost pochopili, je důležité rozlišovat mezi pojmy církev, náboženství a víra. Jako primární zdroj jsem pro svou práci zvolil romány a novely neorealistických autorů. Jelikož se neorealismus snaží zachytit především realitu ve společnosti a spisovatelé zachycují motivaci historických aktérů způsobem o mnoho lepším, než jiné použitelné prameny, výběr děl neorealistických autorů se zdá být více než vhodný. Hlavním metodickým přístupem mé práce je typizace a tím snaha o definování společenských stereotypů. Práce se skládá z 9 kapitol. Kapitoly 1-3 popisují politickou, ekonomickou a společenskou situaci poválečné Itálie a definují tu část společnosti, na kterou se práce zaměřuje. Uvedena je zde také charakteristika neorealismu a jeho autorů, stejně jako nejdůležitější teorie o sekularizaci, na které práce odkazuje. Kapitola 4 definuje církev, náboženství a víru. V kapitolách...
Klíčová slova:
církev; Itálie; katolicismus; neorealismus; náboženství; religiozita; Sekularizace; víra; Catholicism; Church; Faith; Italy; Neorealism; Religion; Religiosity; Secularization