Original title:
Rozumí neslyšící žáci učebním textům?
Translated title:
Do deaf pupils understand learning texts?
Authors:
Makovská, Lenka ; Hudáková, Andrea (advisor) ; Komorná, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku porozumění učebním textům u žáků základních škol pro sluchově postižené. Získané výsledky u těchto žáků jsou porovnávány s daty zjištěnými u žáků základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Celá problematika je zasazena do teoretického rámce informací o čtenářské gramotnosti a učebních textech. Konkrétně je zde zpracována čtenářská gramotnost v pojetí mezinárodních výzkumů, dále je zde zpracován stručný přehled poznatků z oblasti teorie učebnic, jejich funkcí, výzkumů, evaluace a komparace. Součástí práce je rovněž porovnání pojetí učebnic základních škol pro sluchově postižené a základních škol hlavního vzdělávacího proudu za použití standardizovaných hodnotících nástrojů. Jádro práce se zabývá výzkumem porozumění učebnímu textu u žáků 3. - 9. (resp. 10.) ročníků základních škol pro sluchově postižené a analogických ročníků žáků základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Design výzkumu vychází z mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) a je rozšířen o testování porozumění učebnímu textu s využitím překladu do českého znakového jazyka.This thesis is focused on learning texts reading comprehension of pupils in primary schools for hearing impairment pupils in comparison with primary schools pupils of mainstream education, in connection with the textbooks. The whole issue is put into the theoretical framework of reading literacy and teaching texts information. Specifically, there is a reading literacy in the concept of international studies, and also a brief overview of the findings drawn from the textbooks, their functions, research, evaluation and comparison. The comparison of the concept of primary school textbooks for the hearing impaired with textbooks for mainstream schools through standardized assessment tools is included too. In this thesis, there is a research of learning texts comprehension for pupils from 3rd to 9th (or 10th) years of primary schools for the hearing impaired and analogous grades of primary school pupils of mainstream education. The research design is based on Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), one part of this research is translated into Czech sign language.
Keywords:
deaf reader; differences in the textbooks for primary schools for the hearing impaired pupils and mainstream schools; learning text comprehension test; learning texts; reading ability; reading ability and deaf pupils; textbook attributes; textbook evaluation and research; textbooks; textbooks for hearing impaired pupils; neslyšící čtenář; parametry učebnic; rozdíly v pojetí učebnic pro žáky základních škol pro sluchově postižené a pro žáky hlavního vzdělávacího proudu; testování porozumění učebnímu textu; učebnice; učebnice pro žáky se sluchovým postižením; učební texty; výzkum a evaluace učebnic; čtenářská gramotnost; čtenářská gramotnost a neslyšící žáci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60300