Original title:
Logoterapie jako cesta k řešení existenciálních problémů
Translated title:
Logotherapy as a Path to Solving the Existential Problems
Authors:
Kysilková, Věra ; Strouhal, Martin (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Tato práce je pokusem o přiblížení klíčových principů logoterapie jako možné cesty k řešení pocitů duševní prázdnoty či bezesmyslnosti. Seznamuje se základními pojmy jako jsou existenciální vakuum či noogenní neurózy, s metodologií a v neposlední řadě s tvůrcem tohoto psychoterapeutického směru, stejně jako s jeho pokračovateli. Práce akcentuje hlavní myšlenky logoterapie na základě knihy "A přesto říci životu ano". Čtenář je podrobně seznámen s technikami logoterapie a poznává podstatné rysy práce s klienty. Text se též snaží být možným vodítkem na cestě k odkrývání smyslu vlastního bytí.(in English) This thesis is an attempt to outline the key principles of logotherapy as a way to resolve emotional states of emptiness or lack of life's meaning. It familiarizes the reader with elementary terminology such as existential vacuum or existential neuroses, with the methodology, and last but not least, with the creator of this psycho-therapeutical movement as well as with his successors. This work emphasizes the principal tenets of logotherapy based on the book called "A Přesto Říci Životu Ano". The reader is elaborately introduced to the techniques of logotherapy and discovers the crucial attributes of working with clients. The text also potentially aspires to being a guideline for seeking the meaning in one's life.
Keywords:
dereflexion; existential problems; existential vacuum; logotherapy; meaning of life; meaning of suffering; meaninglessness; noogenic neurosis; paradoxical intention; bezesmyslnost; dereflexe; existenciální problémy; existenciální vakuum; logoterapie; noogenní neuróza; paradoxní intence; smysl utrpení; smysl života
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60208