Original title:
Stoupavá intonace v oznamovacích větách a její implementace do výuky anglického jazyka
Translated title:
Uptalk and its Implementation in Teaching English
Authors:
Blahušová, Jana ; Červinková Poesová, Kristýna (advisor) ; Matuchová, Klára (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis deals with the current phenomenon of uptalk. The theoretical part provides a brief overview of the phenomenon, including its characteristics in terms of phonetics and phonology, geographical and linguistic origin, occurrence in contemporary English, relation to gender and functions the pattern fulfils in interactions. The practical part focuses on the implementation of uptalk in teaching English. It aims at producing a lesson plan on the phenomenon and its subsequent application in class. Furthermore, it provides findings of a questionnaire survey conducted among the participants of the implementation project in order to get their feedback on the lesson plan.Tato práce se zabývá aktuálním tématem stoupavé intonace v anglických oznamovacích větách, tzn. uptalkem. Teoretická část práce poskytuje stručný přehled o zmíněném jevu, včetně jeho popisu z hlediska fonetiky a fonologie, geografického a lingvistického původu, výskytu v současné angličtině i ve vztahu k pohlaví mluvčího a také funkcemi tohoto intonačního rysu v interakci. Praktická část práce se týká implementace uptalku do výuky anglického jazyka. Jejím cílem je vytvoření plánu hodiny se zaměřením na tento jev a jeho následná aplikace ve vyučování. Tato část dále přináší výsledky dotazníkového šetření realizovaného mezi účastníky samotné implementace za účelem získání jejich zpětné vazby na plán hodiny.
Keywords:
intonation; lesson plan; teaching pronunciation; uptalk; intonace; plán hodiny; stoupavá intonace v oznamovacích větách; výuka výslovnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60022