Název:
Evaluace v evropských vzdělávacích systémech
Překlad názvu:
Evaluation in European education systems
Autoři:
Müllner, Jaroslav ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Dytrt, Zdeněk (oponent) ; Kovařovic, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Evaluace v evropských vzdělávacích systémech AUTOR: PaedDr. Jaroslav Müllner KATEDRA (ÚSTAV): Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání ŠKOLITEL: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. ABSTRAKT: Práce se zabývá pojmem evaluace ve vzdělávání a jeho pojetím ve srovnávací pedagogice. Cílem je popsat roli a rozvoj této kategorie v kontextu globálních procesů, generujících změny ve vzdělávání. Na základě její analýzy je vytvořen obecný model evaluace a formulována obecná definice evaluace ve vzdělávání. Jsou analyzovány evaluační struktury ve vzdělávání, provedena analýza dílčích evaluačních struktur v českém vzdělávacím systému a formulována doporučení pro jejich vyšší efektivitu. Komparační analýzou vybraných indikátorů ze zdrojů EURYDICE jsou identifikovány souvislosti mezi parametry vzdělávacích systémů a evaluačních soustav a trendy vývoje v evropských zemích. To je ilustrováno na příkladech čtyř evropských vzdělávacích systémů (Anglie a Wales, Sasko - SRN, Francie a Polsko) a České republiky. Závěrem jsou formulována doporučení pro změny v českém evaluačním systému. Klíčová slova: Vzdělávání - evropské vzdělávací soustavy - evaluace vzdělávání - model evaluace - systémy externí evaluaceTITLE: Evaluation in European education systems AUTHOR: PaedDr. Jaroslav Müllner DEPARTMENT: Institute for Research and Development of Education SUPERVISOR: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. ABSTRACT: Thesis deals with the term evaluation in education and its concept in comparative pedagogy. The goal is to describe the role and development of this category in context of global processes generating changes in education. Based on its analysis, general model of evaluation is created and general definition of evaluation in education is defined. Evaluation structures in education are analysed, analysis of particular evaluation structures in Czech educational system is conducted, and recommendations for their higher efficiency is defined. By comparative analysis of selected indicators from the source of EURYDICE, consequences between parameters of educational systems and evaluation systems and development trends in European countries are identified. It is illustrated on examples of four European educational systems (England and Wales, Saxony - Germany, France and Poland) and the Czech Republic. In conclusion, recommendations are defined for changes in the Czech evaluation system. KEYWORDS: Education - European education systems - evaluation of education - evaluation model - systems of external evaluation