Název:
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Překlad názvu:
Communicative skills and disturbed communications ability of children before initiation of school attendance
Autoři:
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...TITLE: Communicative skills and disturbed communications ability of children before initiation of school attendance. AUTHOR: Markéta Konkusová DEPARTMENT: Department of Special Education SUPERVISOR: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRACT: The thesis analyzes the communication ability and communication disorder of children at the preschool age. Basic concepts relating to communication and as well as to processed individual categories of communication disorder skills of children before entering the elementary school are defined in the theoretical part of the work. Further the development of a child under the age of six years based on the study of professional sources is outlined including its psychomotor, cognitive and speech development. The final theoretical part is focused on both the possibilities of intervention in case of children suffering from communication disorders and at the speech therapy system for these children before entering the elementary school. In the practical part, which is aimed at parents of the preschool age children and their kindergarten teachers, the occurrence of disorders in this child category is specified. The parents' awareness of these problems and their satisfaction or dissatisfaction with the speech therapy care for their children is also investigated as well as the...
Klíčová slova:
druhy narušené komunikační schopnosti; jazykové roviny; kognitivní vývoj; Komunikace; komunikační schopnost; logopedická intervence; narušená komunikační schopnost; psychomotorický vývoj; přípravné stadium řeči; rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV); vlastní vývoj řeči; řečový vývoj; cognitive development; Communication; communication ability; communication skills; educational program for pre-school education (RVP PV); language; psychomotor development; self-development of speech; speech development; speech preparatory stage; speech therapy; types of communication disorders