Název:
Komunikace mezi učitelem a žáky na primární škole
Překlad názvu:
Communication between teacher and pupils at a primary school
Autoři:
Česáková, Renata ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce na téma "Komunikace mezi učitelem a žáky na primární škole" se zabývá problematikou výchovného přístupu dospělých k dětem, zde konkrétně přístupu učitelů k žákům. Pojednává o vývoji postoje k dítěti jako o důležitém faktoru, který ovlivňuje výchovný přístup k dítěti v kontextu současných proměn vzdělávání dětí. Řeší dva základní přístupy, a to partnerský a mocenský. Poskytuje informace o složkách zajišťujících kvalitní příjem informací, což je potřebné pro pochopení smysluplnosti partnerského přístupu. Charakterizuje efektivní a neefektivní komunikační dovednosti, které se v jednotlivých výchovných přístupech nacházejí. Praktická část mapuje pomocí akčního výzkumu schopnosti a dovednosti začínajícího pedagoga respektující partnerský výchovný přístup v praxi. Snaží se zjistit, jak se daří uplatňovat partnerský výchovný přístup. Děje se tak na základě pozorování, sebereflexí, zpětné vazby od druhého pedagoga a pozorování ostatních pedagogů.Diploma thesis named "Communication between teacher and pupils at a primary school" considers adults attitude to children, specifically teachers attitude to pupils. It describes the development of attitude to children as an important factor which shapes educational attitude to children in a context of current changes in child education. The thesis defines two basic attitudes - the collegial and authoritarian. It provides information on components allowing an effective reception of information, which is neccessary to understand the meaningfulness of the collegial attitude. It characterizes effective and ineffective communicational skills that can be found in these educational attitudes. The practical part is an action research that maps abilities and skills of starting teacher which follow the colegial educational attitude in practice. It tries to assess the success rate of attempts of using the collegial attitude in teaching, which is being done through observation, self-reflection, observation of other pedagogues and getting feedback from them.
Klíčová slova:
efektivní a neefektivní komunikace; fyziologický základ učení; partnerský a mocenský výchovný přístup; výchovný přístup k dítěti; collegial and authoritarian educational attitude; educational attitude to children; effective and ineffective communication; physiological basis of learning