Original title:
Integrace chlapce s atypickým autismem do běžné mateřské školy
Translated title:
Integration of boy in the regular nursery school
Authors:
Mazurová, Michaela ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Zemková, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Integrace chlapce s atypickým autismem do běžné mateřské školy" má za cíl prezentovat konkrétní proces integrace v běžné mateřské škole. Podává stručnou charakteristiku předškolního věku, vzdělávání v předškolním věku a postup integrace a podmínek s ní spojených. Teoretická část přináší pohled na vývoj dítěte v předškolním období, specifika předškolního vzdělávání a procesu integrace v České republice. Výzkumný projekt má za cíl zmapovat, jak integraci vnímají tři osoby, které se na integraci podílí. Jedná se o postoje matky chlapce, ředitelky školy a třídní učitelky, která tento školní rok chlapce vyučuje. Dále jsou zde uvedeny testy, které mají za cíl určit současnou školní zralost chlapce. K tomu byly využity diagnostické nástroje - Orientační grafický test školní zralosti (Jirásek, 1970), Pozorovací schéma k posuzování školní zralosti (Kondáš, 1984). Klíčová slova individuální integrace v mateřské škole, atypický autismus, školní zralostA dissertation "Integration of a boy with atypical autism into regular kindergarten" has the aim to present a particular process of integration in the regular kindergarten. It gives you a brief characteristic of preschool age, education in preschool age and a procedure of integration and related circumstances. A theoretical part brings you a view of child development in preschool period, specifics of preschool education and a process of integration in the Czech Republic. A research project has the aim to chart how is the integration perceived by three people who are involved in the integration. It is about the attitude of a mother, a headmistress and a class teacher who has been teaching the boy this year. Next there are given the tests that have the aim to determine the boy's current school maturity. These diagnostic tools were used - Orientational graphic test of the school maturity (Jirásek, 1970), Observational scheme for assessment of the school maturity (Kondáš, 1984). Key words individual integration in kindergarten, atypical autism, school maturity
Keywords:
atypical autism; individual integration in kindergarten; school maturity; atypický autismus; individuální integrace; školní zralost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59533