Název:
Humor na facebooku a jeho role v předvolební prezidentské kampani
Překlad názvu:
Humor of facebook and its role in the presidential election campaign
Autoři:
Dubská, Veronika ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá humorem na Facebooku, zkoumá témata a postupy vzniku humorných příspěvků, které se váží k přímé volbě prezidenta ČR, konkrétně k dvěma kandidátům, kteří se dostali do druhého kola prezidentské volby, Karla Schwarzenberga a Miloše Zemana. V úvodu představuji humor a komiku z teoretického pohledu. Vymezuji tři ústřední teorie, typy vtipu a funkci smíchu. V dalších kapitolách definuji základní předpoklady, které vedou k zapojení fanoušků do tvorby online příspěvků, které pak mohou kolovat např. sociálními sítěmi. Představuji nové nástroje v online politickém marketingu a shrnuji základní témata, která nesly oficiální kampaně obou kandidátů. V praktické části pomocí metody zakotvené teorie analyzuji, jak a proč pracovali uživatelé Facebooku s humorem v příspěvcích, kterými reagovali na prezidentskou volbu. Zkoumaným materiálem jsou obrázkové vtipy, fotografie s textem či bez textu, koláže, komiksy nebo karikatury z oficiálních i neoficiálních facebookových stránek obou kandidátů. Z výzkumu vyplynulo, že měl humor při kampani primárně negativní roli, sloužil jako nástroj k očernění a zesměšnění daného kandidáta, vtipy měly ukázat jeho nedostatky a varovat voliče, co by se v České republice mohlo po jeho zvolení dít. Prostředí Facebooku se projevilo jako velmi negativní,...This thesis deals with humour on Facebook, I examine the themes and practices of humorous posts that are related to the direct election of the President of the Czech Republic,in particular to the two candidates who got into the second round of presidential elections, Karel Schwarzenberg and Miloš Zeman. In the theoretical part I introduce humour from a theoretical point of view. I identify three central theories, types of jokes and function of laugh. In subsequent chapters I define the basic assumptions that lead to the involvement of fans in the creation of online posts, which can circulate through social networks. I present new tools in online political marketing and summarize the basic topics of the official campaigns of both candidates. In the practical part I analyze, using the grounded theory, how and why Facebook users worked with humour in posts which respond to the presidential election. The material which was searched, can be described as illustrated jokes, photos with or without text, collages, comics or cartoons from official and unofficial Facebook pages of both candidates. The research showed that humour had primarily negative role during the campaign. Humour was a tool to defame and ridicule the candidate, jokes showed his shortcomings. It also warned voters what could happen in the...
Klíčová slova:
Facebook; Humor; internetové memy; politický marketing; přímá volba prezidenta ČR; sociální sítě; teorie humoru; vtip; zakotvená teorie; šiřitelná média; direct election of the president of the Czech Republic; Facebook; grounded theory; Humour; internet memes; joke; political marketing; social networks; spreadable media; theories of humour