Original title:
Mediální konstrukce minulosti: obraz normalizačního období v české televizní publicistice po roce 2006
Translated title:
Media Construction of the Past: Image of the Period of Normalization in the Czech Non-fiction Television Shows after the Year 2000
Authors:
Červínová, Adéla ; Jirák, Jan (advisor) ; Křeček, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Mediální konstrukce minulosti: obraz normalizačního období v české televizní publicistice po roce 2006" se zabývá mediální konstrukcí normalizace v pořadech, které se samy označují jako publicistické. K analýze vybraných tematických celků vysílaných v letech 2007-2012 jsou použity dvě metody, a to kvantitativní obsahová analýza a sémiotické analýza. Obsahová analýza mj. přináší informace o četnosti výskytu odborníků v oblasti společenských věd, dobových i filmových záběrů i slovensky hovořících občanů v pořadech Retro, Historie.cs, Víkend a Střepiny. Sémiotická analýza si všímá denotativní roviny dvou zkoumaných celků a znělek pořadu Retro a Historie.cs a následně interpretuje použité prvky. Na základě této interpretace jsou dešifrovány mýty spojené s konstrukcí normalizace i minulosti. Kapitoly věnované výzkumu doplňuje metodologická část, která seznamuje s technikou výzkumů a vysvětluje rozdíly mezi kvantitativními a kvalitativními metodami, a také část teoretická, jež přináší vhled do mediální reprezentace, konstrukce a vztahu médií a sociální reality se zvláštním důrazem na televizní médium. Závěr teoretické části patří vymezení pojmu normalizace, historickým souvislostem i shrnutí společenské situace za normalizace.The diploma thesis "Media Construction of the Past: Image of the Period of Normalization in the Czech Non-fiction Television Shows after the Year 2006" looks into media construction during normalization period in television shows, which mark themselves as journalistic. The two following methods are used to analyze chosen thematic units broadcasted between the years 2007-2012: quantitative content analysis and semiotic analysis. Content analysis besides other things provides information about the frequency of occurrence of specialists in the field of social sciences, both movies and period footage as well as Slovak speaking people in non- fiction television shows such as Retro, Historie.cs, Víkend and Střepiny. Semiotic analysis notices denotative meaning of two examined units as well as opening jingle of Retro and Historie.cs shows and subsequently interprets used components. Based on this interpretation myths associated with construction of both normalization and the past are deciphered. Chapters dedicated to research are complemented by methodological part, which familiarizes with the technique of researches and explains differences between quantitative and qualitative methods, as well as the theoretical part, which brings insight into media representation, media construction, and relationship...
Keywords:
czech non-fiction television shows; media construction of the past; Media image; normalization; quantitative content analysis; semiotic analysis; kvantitativní obsahová analýza; mediální konstrukce minulosti; Mediální obraz; normalizace; sémiotická analýza; televizní publicistika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52190