Název:
Moderní a současné české umění v systémuprimárního vzdělávání
Překlad názvu:
Czech Modern and Contemporary Art in Primary Education
Autoři:
Kalousová, Ivana ; Bláha, Jaroslav (oponent) ; Novotná, Magdalena (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ústředním tématem práce je moderní a současné české umění, jeho projevy a možnosti využití ve výuce výtvarné výchovy na prvním stupni ZŠ. Potenciálu současného umění je využito jako hnacího motoru pro rozvoj klíčových kompetencí, průřezových témat i různých oblastí gramotností, které jsou v práci vedle vzdělávacích dokumentů také řešeny. Umělecko historická část práce je rozdělená do několika kapitol, z nichž konkrétní umělce i díla sdružuje vždy ústřední myšlenka, například matematický princip v umění či netradiční techniky. Závěr každé z kapitol je poté věnován konkrétnímu didaktickému využití zmiňovaných principů. Ve všech projektech je kladen důraz především na rozvoj mediální, počítačové, čtenářské a samozřejmě vizuální gramotnosti. Poslední kapitola se soustřeďuje na nabídky galerií a edukačních programů pro školy.The topic of this work is Modern and Contemporary Art and its use at primary schools. Curricular documents, especially references to modern and contemporary art are described in the first part. The subsequent part presents artists through the generations and art trends gathered under one concrete concept or idea (ex. Art for public) . The entire thesis focuses on the interdisciplinary teaching approach to education which takes advantage of art potential. This approach not only uses art as a tool for a students' success but also tries to motivate the child to pursue further studies in the field of art. The final art project presented here makes use of ICT technologies, new media, reading and writing, mathematics and more in order to intensify the exploration of art.
Klíčová slova:
abstrakce; galerie; mezi-předmětové pojetí výuky; moderní umění; současné umění; umělecké dílo; úspěšný žák; abstract art; artwork; contemporary art; galeries; interdisciplinary teaching approach; modern art; pupils' success