Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Výuka řecko-latinské lékařské terminologie ve studijních programech všeobecného lékařství na lékařských fakultách v České republice a ve světě
Original title:
Výuka řecko-latinské lékařské terminologie ve studijních programech všeobecného lékařství na lékařských fakultách v České republice a ve světě
Translated title:
Greek and Latin medical terminology instruction in programmes of general medicine at medical schools in the Czech Republic and abroad.
Authors:
Beran, Aleš ; Váňová, Miroslava (advisor) ; Černý, Karel (referee) ; Přívratská, Jana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Výuka řecko-latinské lékařské terminologie ve studijních programech všeobecného lékařství na lékařských fakultách v České republice a ve světě AUTOR: Aleš Beran KATEDRA: Katedra pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. ABSTRAKT: Disertační práce usiluje o systematické zmapování výuky řecko-latinské lékařské terminologie na českých a zahraničních lékařských fakultách. Jejím hlavním cílem je vytvoření teoretické platformy pro implementace výukových inovací. První část práce přináší historický přehled vývoje řecko-latinské lékařské terminologie a pojednává o počátcích výuky tohoto předmětu na fakultě všeobecného lékařství. Výuka v českém prostředí je tak zasazena do historického kontextu. Její obraz je doplněn profilem studenta medicíny, který byl získán pomocí dotazníkového šetření. Další část práce obsahuje detailní obsahové analýzy vybraných českých a zahraničních učebnic a jejich komparaci. Na základě těchto obsahových analýz je sestavena původní typologie výukových modelů, která je nejdůležitějším teoretickým přínosem práce. Tato typologie je následně užita jako nástroj pro popis výuky lékařské terminologie v Rakousku, Německu, USA, Kanadě, Chorvatsku a Bulharsku. Popisy jednotlivých výukových realizací, vycházející z rozhovorů, dotazníků, pozorování a obsahové analýzy kurikulárních...TITLE: Greek and Latin medical terminology instruction in programmes of general medicine at medical schools in the Czech Republic and abroad. AUTHOR: Aleš Beran DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. ABSTRACT: The thesis seeks to provide a systematic description of the Greek and Latin medical terminology instruction at Czech and foreign medical schools. Its main objective is to build a platform for implementations of instructional innovations. In the first part of the thesis the medical terminology instruction in the Czech Republic is contextualized by giving a historical overview of development of medical terminology and dealing with origins of its instruction at the Faculty of General Medicine in Prague. The view of a present state of the instruction is completed by a profile of a typical medical student, which is based on the questionnaire. The next part of the thesis consists of detailed content analyses of selected Czech and foreign textbooks and their comparison. Based upon these analyses, an original typology of instructional models is set up which can be considered to be the most important theoretical outcome of the thesis. The typology is subsequently used as a tool for description of teaching medical terminology in Austria, Germany, United States, Canada,...
Keywords:
Greek and Latin medical terminology; innovative instructional programme; instructional models; inovativní výukový program; výukové modely; řecko-latinská lékařská terminologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58965