Original title:
Na černé listině: Hollywoodští rudí a hony na čarodejnice v americkém filmovém průmyslu (1947-1960)
Translated title:
On the Black List: Hollywood Reds and Witch Hunting in the American Motion Picture Industry (1947-1960)
Authors:
Srch, Daniel ; Kovář, Martin (advisor) ; Koura, Jan (referee) ; Hnízdo, Bořivoj (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Na černé listině: Hollywoodští rudí a hony na čarodějnice v americkém filmovém průmyslu (1947-1960) Abstrakt Na počátku studené války postihly americký filmový průmysl "hony na čarodějnice". Na jejich základě vznikla tzv. "černá listina" (blacklist), která zhruba třem stovkám "rudých" znemožnila mezi lety 1947-1960 získat práci v Hollywoodu. První vysvětlení, proč mohlo dojít k zavedení této kontroverzní praktiky, nabízí ustavení bipolárního světa. Jelikož se Spojené státy ujaly vůdčí role v boji proti Sovětskému svazu, z příslušníků komunistické strany USA se rázem staly ideální "terče" pro domácí "inkvizitory". Při hlubší analýze celého fenoménu je ovšem nutné hledat příčiny i jinde. Důležitou úlohu totiž sehrály specifické prostředí hollywoodského průmyslu, určité prvky amerického myšlení a v neposlední řadě také samotní "rudí". Na "černou listinu" se zkrátka musí nahlížet z různých perspektiv, teprve poté ji lze plně pochopit. Zkušenost hollywoodských "rudých" s "černou listinou" měla řadu aspektů. V první řadě se jednalo o politicky motivovaný střet s "inkvizitory" z Výboru pro neamerickou činnost, kteří stáli za jejím vznikem. Dalším zásadním prvkem bylo pochopitelně vyrovnávání se s každodenní realitou života "čarodějnic", což obsahovalo hledání způsobu obživy, potýkání se s částečnou ostrakizací, v...On the Blacklist: Hollywood Reds and Witch Hunting in the American Motion Picture Industry (1947-1960) Abstract At the beginning of the Cold War, the American motion picture industry was struck with a "witch-hunt" that led to establishment of the so-called blacklist. Due to this controversial policy, three hundred "Reds" (actual or perceived members of the U.S. Communist Party) were shut out from work in Hollywood during 1947-1950. The first explanation of this phenomenon can be seen in the bipolarity of the post-war world where the United States took leadership in a crusade against the Soviet Union. One result of this seemingly international crusade was that it also became domestic-followers of the U.S. Communist Party became actual public enemies. A deeper analysis of whole issue, however, requires that other elements must be seriously taken into account. The microcosm of Hollywood, some principles of American thinking and the activities of the Reds themselves provide crucial insights into comprehensively understanding the complexity of blacklisting. Experience with the Hollywood blacklist included many different aspects. First of all, it was a political battle with the "inquisitors" from the House Committee on Un-American Activities who helped establish the anti-Communist policy in American motion...
Keywords:
Anti-communism; Cold War; Hollywood blacklist; Hollywood Ten; House Committee on Un-American Activities; Motion picture industry; ostracization; Witch-hunting; "hollywoodská desítka"; antikomunismus; filmový průmysl; Hollywoodský blacklist; hon na čarodějnice Komise pro neamerickou činnost; ostrakizace; studená válka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58942