Original title:
Osobnost a role katechety v katechetické službě církve
Translated title:
Personality and role of catechists in the Church's catechetical service
Authors:
Burdová, Petra ; Kuźniar, Mariusz (advisor) ; Opatrný, Aleš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná práce přináší přehled osobnostních a profesních standardů určených osobám, které se chtějí věnovat přímé katechetické činnosti, a mapuje rovněž prostředky, které mohou k jejich naplnění využívat. Osobnost katechety je zde představena jako klíčová a věnují se jí všechny tři hlavní části. První část vychází především ze základních církevních dokumentů a na jejich základě pojmenovává a charakterizuje hlavní role katechety v rámci poslání církve. Druhou část práce tvoří přehled základní osobnostních a nezbytných kvalifikačních předpokladů, které se svým charakterem nejblíže vztahují k pedagogické profesi. Poslední, třetí část je zaměřena na téma katechetické formace tak, že představuje její hlavní účastníky, typy, místa, cíle i nejdůležitější výzvy. Klíčová slova katecheta, standardy, role, formace, výzvaThis thesis "Personality and the role of catechists in the Church's catechetical service" provides an overview of personal and professional standards for those who want to engage directly in catechetical activities and it also shows the ways they can use to achieve them. A catechist's personality is presented here as a key for its all three major parts. The first part is based on the principal ecclesiastical documents, names and describes the main roles of all catechists in the Church's mission (ministry). The second part brings the basic and necessary personal qualifications, which are closest to the teachers' profession. The third and the last part focuses on the catechetical formation, introduces its principal participants, types, locations, objectives and the most important challenges. Keywords catechist, standards, roles, formations, challenge
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58895