Název:
Porovnání psychologických a výtvarných aspektů v kresbě dítěte předškolního věku
Překlad názvu:
Comparison of Psychological and Artistic Aspects in the Artwork of Preschool Age
Autoři:
Dražská, Jiřina ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem práce je identifikace styčných a rozdílných bodů v dětských kresbách z hlediska výtvarného a vývojového. Cílem práce je dle teoretických i empirických poznatků z daných oblastí vytvořit záznamový arch, který by zároveň mohl být pedagogovi v mateřské škole vodítkem při práci s dětskou kresbou. Teoretická část je rozdělena do dvou hlavních kapitol, jmenovitě vývoj osobnosti dítěte předškolního věku, kde jsou popsány vývojové etapy jedince od prenatálního do předškolního období, a dětská kresba, popisující vývojová stádia, charakteristické znaky a nejčastější motivy a využití kresby v praxi. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumným šetřením s předškolními dětmi zaměřeným na analýzu a komparaci dětských kreseb.The aim of the diploma work is the identification of the common as well as the different aspects of children's drawings from both the artistic and developmental perspective. The goal of this thesis is to assemblele a record sheet on theoretical and empirical knowledge, which could also serve as a guide for kindergarten teachers when handling children's drawing. The theoretical part is split into two chapters: the development of personality of a preschool child, where the developmental stages from prenatal to preschool age are described; and children's drawing describing the progression, characteristic features, most common motifs and their possible utilisation in practice. The empirical part deals with qualitative research of preschool children focusing on analysis and comparison of children's drawing. An important part of the thesis is the record sheet, which is included in the empirical part.
Klíčová slova:
analýza; dětská kresba; komparace; Předškolní věk; výtvarný projev; vývoj dítěte; Analysis; Artistic Expression; Child Development; Child Drawing; Comparison; Pre-school Age