Název:
Využití přírodních materiálů pro praktické činnosti v základní škole speciální
Překlad názvu:
Use of natural materials for practical activities in special basic school
Autoři:
Pešková, Tereza ; Vodáková, Jitka (vedoucí práce) ; Vaňková, Petra (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 5 NÁZEV: Využití přírodních materiálů pro praktické činnosti v základní škole speciální AUTOR: Tereza Pešková KATEDRA: Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. Ing. Jitka Vodáková CSc. ABSTRAKT Cílem bakalářské práce je ověřit si účinnost speciálně vytvořeného programu činností s přírodními materiály na rozvoj osobnosti žáků s autismem. Teoretická část popisuje specifika žáků navštěvujících základní školu speciální a jejich diagnózy, tedy mentální retardaci, kombinované postižení a zvláště pak autismus. Dále představuje přírodní materiály: jejich druhy, zpracování, zařazení prací s přírodním materiálem v Rámcovém a Školním vzdělávacím programu a zmiňuje bezpečnost při práci s přírodninami. Praktická část popisuje výzkumné šetření. Hlavní metodou bylo přímé pozorování 4 žáků s autismem při práci s přírodninami. Hodnocení kontrolních testů a výsledky 6 měsíční práce potvrdily účinnost programu. V kazuistikách žáků popisuji, v jakých oblastech činnosti s přírodninami byly přínosem. KLÍČOVÁ SLOVA Mentální retardace, autismus, porucha autistického spektra, kombinované postižení, pervazivní vývojové poruchy, triáda postižení, strukturované učení, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, pracovní činnosti, výtvarná výchova, jemná motorika, smyslové vnímání, komunikace,...6 TITTLE: Use of natural materials for practical activities in special basic school. AUTHOR: Tereza Pešková DEPARTMENT: Department of informatik technology and education SUPERVISOR: Doc. Ing. Jitka Vodáková, CSc. ABSTRACT The goal of this theisis is to test efficiency of special craft program based on natural materials which was developer for pupils with autism. Theoretical part is focused on characteristics of pupils from special basic school. It describes thein diagnoses - mental handicap, multihandicap and especialy autism. Next part oves overview of natural materials, thein varieties and manufacturing. It also describes how crafts are involved in General education program and School education program.This part of thesis pay attention to safety precautions during craft works. Practical part pay is focused on casuistry of four pupils with autism. The main method was direkt observation during their work with natural materials. This observational work took six months. Results of Cheb tests have verified the Access of the special sraft program. Benefits of crafts work program are highlighted in casuistries of autistic pupils. KEY WORDS Mental handicap, autism, autistic spectrum disorder, pervasive developmental disorder, multihandicap, triad of the disorder, structured teaching, General education program,...
Klíčová slova:
autismus; jemná motorika; kombinované postižení; komunikace; Mentální retardace; pervazivní vývojové poruchy; porucha autistického spektra; pracovní činnosti; přírodniny; přírodní materiál; Rámcový vzdělávací program; smyslové vnímání; sociální chování; strukturované učení; triáda postižení; výtvarná výchova; Školní vzdělávací program; art education; autism; autistic spectrum disorder; communication; General education program; Mental handicap; mild motoric; multihandicap; nature materials; of nature; pervasive developmental disorder; School education program; sensory perception; social behavior; structured teaching; triad of the disorder; work activities