Original title:
Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání
Translated title:
New possibilities of providing basic natural science education through experiments
Authors:
Köhlerová, Veronika ; Beneš, Pavel (advisor) ; Liška, František (referee) ; Dvořáček, Jiří (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání AUTOR: Mgr. Veronika Köhlerová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Práce vychází ze základní potřeby podpory a rozvoje přírodovědného vzdělávání. Na základě didaktických, technicko-ekonomických a ergonomických požadavků byla sestavena souprava s pomůckami pro 100 přírodovědných pokusů. Souprava je doplněna metodickou příručkou a má svoji další metodickou podporu na webových stránkách firmy, která ji vyrábí. Zároveň byl zpracován koncept povinně volitelného předmětu Přírodovědné pokusy pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ pro vysokoškolskou přípravu učitelů, který bude realizován na Univerzitě Karlově, Pedagogické fakultě od školního roku 2013/2014. Při práci byly využity výzkumné metody didaktické, při výběru, zpracování, ověřování, organizaci a optimalizaci edukačních experimentů. Z pedagogických metod byly k ověření použity metody dotazníků a vyjádření expertů. Práce je reálným příspěvkem k současným potřebám vzdělávání v oblasti přírodovědné pregramotnosti již v mateřských školách a přírodovědné gramotnosti na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA: přírodovědný pokus, přírodovědná gramotnost, soubor pomůcek pro pokusy, vysokoškolský předmětTITLE: New possibilities of providing basic natural science education through experiments AUTHOR: Mgr. Veronika Köhlerová DEPARTMENT: Department of Chemistry and Chemistry Education SUPERVISOR: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRACT: The thesis stems from the basic need to support and develop natural science education. Based on didactic, technical-economic and ergonomic requirements, a teaching tools kit has been created, which facilitates 100 natural science experiments. The kit includes a methodological manual; further methodological support is also provided on the webpage of the kit's manufacturer. To complement the kit, a concept of an optional teacher training course Natural Science Experiments for Preschools and Primary Schools has been created. The course will take place at the Pedagogical Faculty of Charles University in the school year 2013/2014. During the course of the thesis, didactic research methods were used to choose, process, test, organize, and optimise educational experiments. The pedagogical methods used included questionnaires and expert testimonials. The thesis provides a substantial response to the current educational needs in the field of natural science pre-literacy already at preschools and natural science literacy at primary schools. KEYWORDS: science experiment, natural science...
Keywords:
experiment tools kit; natural science literacy; science experiment; university course; přírodovědná gramotnost; přírodovědný pokus; soubor pomůcek pro pokusy; vysokoškolský předmět
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57921