Název:
Specifika výtvarného projevu dětí s handicapy
Překlad názvu:
Specific features of artistic expression of children with handicaps
Autoři:
Bulková, Lucie ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá výtvarným projevem handicapovaných dětí. První část je věnována teoretickým východiskům tématu. Podává základní informace o dětském výtvarném projevu. Zabývá se využíváním výtvarného projevu pro účely pedagogické a terapeutické. Popisuje některé dosavadní poznatky o výtvarném projevu dětí s handicapy. Podstatná část je věnována výzkumnému šetření v oblasti výtvarného projevu dětí se zdravotním postižením. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a rysy akčního výzkumu. Zaměřuje se na konkrétní skupinu dětí mladšího školního věku. Snaží se popsat a pojmenovat případná specifika v jejich výtvarném procesu a výsledku. Zjištěné skutečnosti předkládá formou příběhů jednotlivých dětí, které zrcadlí jejich individuální projev (nejen výtvarný). Práce zároveň mapuje současnou podobu speciální výtvarné výchovy ve vybrané instituci. Na základě rozhovorů s pedagogy a osobní zkušenosti s vedením výtvarné výchovy u dětí s handicapy autorka hledá vhodný pedagogický přístup. Věnuje se také analýze kurikulárního dokumentu a snaží se formulovat doporučení ke zlepšení současné praxe výtvarné výchovy u dětí s handicapy.This thesis deals with the artistic expression of handicapped children. The first part is devoted to the theoretical background of the topic. Provides basic information about children's artistic expression. It deals with the use of creative expression for educational and therapeutic purposes. Describes some of the current knowledge about artistic expression of children with disabilities. A substantial part is devoted to research in the field of artistic expression of children with disabilities. The survey has a qualitative character and features of action research. It focuses on a specific group of children of primary school age. It seeks to describe and identify any specifics in their artistic process and outcome. Findings of fact submitted by the stories of children that reflects their individual expression (not only artistic). The work also showcases the contemporary art form of special education in the chosen institution. Based on interviews with teachers and personal experience with art education for children with disabilities writer looking for a suitable pedagogical approach. He is also the curricular document analysis and tries to formulate recommendations to improve the current practice of art education for children with disabilities. .
Klíčová slova:
handicap; výtvarná výchova; výtvarný projev; art education; artistic expression; handicap