Název:
Chemická termodynamika ve výuce chemie na vyšším gymnáziu
Překlad názvu:
Chemical thermodynamics in chemisty education at grammar schools
Autoři:
Tříska, Jan ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na výuku chemické termodynamiky na čtyřletém gymnáziu nebo v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Teoretická část práce se zabývá analýzou současně platných kurikulárních dokumentů, východiskem je Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Následně na několika příkladech Školních vzdělávacích programů uvádí, v jakém rozsahu se vyučuje chemická termodynamika, a do kterých ročníků je toto téma zařazeno. Součástí je i recenze nejpoužívanější středoškolských učebnic. Předmětem praktické části práce jsou učební texty připravené pro výuku chemické termodynamiky na vyšším gymnáziu, které jsou určeny žákům jako studijní materiál namísto učebnice. Tyto učební texty jsou vytvořeny tak, aby byly reálně využitelné při výuce chemie na vyšším gymnáziu v povinných i volitelných předmětech. Obsahují stručný výklad učiva a učební úlohy, které podporují žáky k aktivitě při hodinách. Mají všechny náležitosti středoškolské učebnice a detailně prezentují veškeré středoškolské učivo chemické termodynamiky a termochemie. Oba učební texty obsahují ve svém závěru i a autorská řešení úloh pro učitele.This bachelor thesis is focused on teaching chemical thermodynamics at the four-year grammar school. The theoretical part of the thesis deals with the analysis of current curricula. Basic document is the Framework educational programme for grammar schools. Subsequently, in a few cases of the School educational programs my work present the scope of this topic at different grammar schools and inclusion in a school year. My thesis also includes reviews of the most widely used grammar school textbooks. Practical part of my thesis deals with creating my own textbooks of chemical thermodynamics for grammar schools. These textbooks should to be actually used in chemical thermodynamics education at grammar school in compulsory and optional chemistry subjects. These textbooks include a brief explanation of subject matter and teaching tasks encouraging pupils to be more active in class. They comprise all the essentials of secondary school textbooks and present all the grammar school matter of chemical thermodynamics and thermochemistry in detail. Both textbooks contain solutions of teaching tasks for teachers.
Klíčová slova:
chemická termodynamika; motivace žáků; obecná chemie; termochemie; učebnice; učební text; Vyšší gymnázium; chemical thermodynamics; general chemistry; Grammar school; instructional text; pupils activation; textbooks; thermochemistry