Original title:
Přijímací řízení do bakalářského studia společenskovědních fakult UK
Translated title:
Entrance examination procedures for Bachelor studies at Charles University faculties with social science orientation
Authors:
Beranová, Barbora ; Kohoutek, Jan (advisor) ; Tumová, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním záměrem bakalářské práce je prozkoumat současný stav přijímacích řízení uplatňovaných na bakalářské obory společenskovědních fakult Univerzity Karlovy (tj. Fakulta sociálních věd, Fakulta humanitních studií, Filozofická fakulta). První část práce se zabývá popisem současně uplatňovaných forem přijímacích řízení vycházející zejména z analýzy relevantních sekundárních dat. Kromě popisu současné praxe, práce dále obsahuje analýzu zainteresovaných aktérů a kvalitativní výzkum, který je založen na analýze polostrukturovaných rozhovorů s zástupci rozhodovatelů, zástupci studentů z akademického senátu a studenty tří analyzovaných fakult. U polostandardizovaných rozhovorů byla provedena doslovná transkripce a následně otevřené kódování, které vedlo k třídění informací do kategorií podle jednotlivých témat. Jako metoda analýzy aktérů byla použita "rychlá" analýza aktérů, která identifikovala hlavní zainteresované zkoumané problematiky. Z analýzy rozhovorů je patrné, že má každá fakulta jiné strategie a preference pro výběr studentů. Možný konsensus přijímacích řízení v rámci podobných oborů není podle zainteresovaných aktérů úplně žádoucí, to především proto, že jsou obory konkurenční. Rezervy přijímacích řízení jsou podle nich pouze kosmetické nebo odůvodněně nerealizovatelné.The main aim of the thesis is to explore a current status of entrance examination procedures, which are applied for bachelor studies at faculties of Charles University with social science orientation (i.e. the Faculty of Social Sciences, the Faculty of Humanities, the Faculty of Arts). In first part, utilizing an analysis of relevant secondary data, the thesis deals with the description of current forms of entrance examination procedures. Besides description of current practice, the thesis further contains an analysis of stakeholders and qualitative research which is based on an analysis of interviews with representatives of faculty decision-makers, representatives of students from the faculty academic senates and students of the three analyzed faculties. The inteviews were transcribed and open-coded, which led to the sorting information into categories by theme. As a method of stakeholder analysis a "quick" analysis of stakeholders was used in order to identify the main stakeholders of the issues under investigation. Overall, the analysis of interviews shows that each faculty has different strategies and preferences for selecting students during the entrance procedure. Hence, possible consensus of entrance examination procedures in similar fields across the three faculties is not entirely likely,...
Keywords:
applicant; Charles University; decision-maker; entrance examination procedure; faculty; field of study; sociology; stakeholder; student; aktér; fakulta; přijímací řízení; rozhodovatel; sociologie; student; studijní obor; uchazeč; Univerzita Karlova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57136