Název:
Současná alternativní móda v České republice
Překlad názvu:
Actual Alternatice Fashion in Czech Republic
Autoři:
Stěhulová, Petra ; Šubrt, Jiří (vedoucí práce) ; Tomášek, Marcel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá historicko-sociologickou povahou módy. V teoretické části je sociologicky definován pojem móda, sledován jeho vývoj a tato část práce ho zasazuje do historických (světových i českých) souvislostí. Práce také vysvětluje pojem postmoderní společnost, protože v jejím rámci probíhala výzkumná sonda. Výzkumná část práce je věnována sondě do současné alternativní módy v České republice. Zkoumá zajímavý fenomén trhů s alternativní módou, který se na našem území etabloval v roce 2008. V rozhovorech se dvanácti respondentkami, které jsou tvůrkyněmi (a prodejkyněmi) alternativního oblečení a šperků, byly zkoumány motivace, inspirace, způsoby tvorby (i prodeje) alternativní módy. Vedle popisu činnosti respondentek a jejich motivací bylo hlavní výzkumnou otázkou, jak respondentky, jako tvůrkyně a prodejkyně alternativní módy, vidí svoje místo v současném světě módy. Důležitým zdrojem motivací k tvorbě byla pro respondentky skutečnost, že na běžném trhu s módou nemohly najít nic, co by bylo podle jejich vkusu. To odpovídá reakci na globalizační tendence. Výroba vlastní módy jim navíc poskytuje uspokojení z neodcizené práce. Respondentky vnímají současný svět módy tak, že do něj alternativní móda patří a pravděpodobně bude čím dál více oblíbená, ale nikdy nedosáhne rovnocenné...This thesis deals with the historical and sociological character of fashion. The theoretical part is sociologically defined the concept of fashion, which trace development and put it into historical (Czech and international) context. The thesis also explains the concept of postmodern society, because it took place within the research unit. The research is focused on contemporary alternative fashion in the Czech Republic. It examines interesting phenomenon markets with alternative fashion, which was established in our territory in 2008. In interviews with twelve respondents, who are the authors (and vendors) of alternative clothing and jewelry, there were examined motivation, inspiration, ways of making (and selling) alternative fashion. Besides the description of the activities of the respondents and their motivations, the main research question was how respondents as authors and vendors of alternative fashion see their place in contemporary world of fashion. An important source of motivation for the creation of respondents was the fact that the current market fashion could not offer them anything that would suit to their taste. This response to trends of globalization, furthermore, production of their own fashion provides them satisfaction desalinated work. Respondents think that alternative...