Název:
Avant-Postman: James Joyce, Avantgarda a Postmodernismus
Překlad názvu:
The Avant-Postman: James Joyce, the Avant-Garde, and Postmodernism
Autoři:
Vichnar, David ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Symington, Micéala (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The thesis, entitled "The Avant-Postman: James Joyce, the Avant-Garde and Postmodernism," attempts to construct a post-Joycean literary genealogy centred around the notions of a Joycean avant-garde and literary experimentation written in its wake. It considers the last two works by Joyce, Ulysses and Finnegans Wake, as points of departure for the post-war literary avant-gardes in Great Britain, the USA, and France, in a period generally called "postmodern." The introduction bases the notion of a Joycean avant-garde upon Joyce's sustained exploration of the materiality of language and upon the appropriation of his last work, his "Work in Progress," for the cause of the "Revolution of the word" conducted by Eugene Jolas in his transition magazine. The Joycean exploration of the materiality of language is considered as comprising three stimuli: the conception of writing as concrete trace, susceptible to distortion or effacement; the understanding of literary language as a forgery of the words of others; and the project of creating a personal idiom as an "autonomous" language for a truly modern literature. The material is divided into eight chapters, two for Great Britain (from Johnson via Brooke-Rose to Sinclair), two for the U.S. (from Burroughs and Gass to Acker and Sorrentino) and three for France...Disertační práce s názvem "The Avant-Postman: James Joyce, the Avant- Garde and Postmodernism," se pokouší sestavit literární genealogii vycházející z odkazu Jamese Joyce - tedy genealogii joyceovské avantgardy a experimentální literatury, která po ní následuje. Práce pokládá dvě Joyceova poslední díla, tj. Odyssea a Plačky nad Finneganem, coby východiska pro poválečné literární avantgardy ve Velké Británii, Spojených Státech a Francii v období tzv. "postmodernismu". V Úvodu práce je joyceovská avantgarda založena na Joyceově souvislém zkoumání materiálnosti jazyka, jakož i na skutečnosti, že Plačky nad Finneganem, vydávané časopisecky pod názvem "Work in Progress" v magazínu transition, byly součástí tzv. "Revoluce slova" (Revolution of the word), avantgardního programu, který vytvořil a zastával editor časopisu, Eugene Jolas. Joyceovské zkoumání materiálnosti jazyka vychází ze tří klíčových estetických podnětů: pojetí jazyka coby konkrétní fyzické stopy, náchylné vůči zkreslení či vymazání; chápání literárního jazyka coby kopie a padělku slov druhých autorů; a tvorby osobního idiomu coby "autonomního" jazyka pro opravdu moderní literaturu. Materiál je rozdělen do osmi kapitol, dvě pro Velkou Británii (od Johnsona přes Brooke-Rose k Sinclairovi), dvě pro USA (od Burroughse a Gasse k Acker a...
Klíčová slova:
James Joyce; komparatistika; literární avantgarda; literární historie; postmodernismus; poválečná experimentální literatura; comparative literature; James Joyce; literary history; post-war experimental literature; postmodernism; the literary avant-garde