Original title:
Klinická aplikace Fugl-Meyer hodnocení v ergoterapii
Translated title:
Clinical application of the Fugl-Meyer assessment in occupational therapy
Authors:
Pivoňková, Zuzana ; Sládková, Petra (advisor) ; Svěcená, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] bakalářské práce: Cílem této práce je překlad a vytvoření manuálu Fugl-Meyer hodnocení využitelného u české populace a následné klinické aplikování Fugl-Meyer hodnocení u vybraných pacientů po poškození mozku. Teoretická část je zaměřena na problematiku osob po poškození mozku, na specifika neurorehabilitace a možnosti využití MKF. Dále se zaměřuje na testovací škály a popisuje Fugl-Meyer hodnocení. V poslední části se věnuje interprofesionálnímu týmu a roli ergoterapeuta v něm. Praktická část definuje problém, cíl práce, základní otázku a zabývá se metodologií práce. Dále přináší výsledky výzkumu, věnuje se charakteristice a průběhu hodnocení, pomůckám, časové náročnosti a bodování. V závěru je obsažena odpověď na základní otázku práce, zda je Fugl-Meyer hodnocení aplikovatelné u pacientů po poškození mozku. Klíčová slova: Fugl-Meyer hodnocení poškození mozku funkční hodnocení v ergoterapii ergoterapie neurorehabilitaceThe goal of this BA thesis is to translate and to create a manual of so called Fugl-Meyer assessment concept that can be used within the Czech population and its following clinic application for the patients with the brain damage. The theoretical part focuses on patient's issues after the brain damage, on the details and specifics of neuro-rehabilitation and the possibility of a usage of ICF. It also focuses on test scales and it describes Fugl-Meyer assessment. The last part focuses on inter-professional team and the role of Occupational therapist within the team. The practical part defines the problem, the goal of the thesis and deals with the methodology of the thesis. It brings the results of the research, it deals with the characteristics and the evaluation process, it deals with the tools, time demands and scoring. In the very end there is an answer to the basic question of the whole thesis: Is the Fugl-Meyer assessment applicable for the patients after the brain damage? Key words: Fugl-Meyer Assessment brain damage functional assessment in occupational therapy occupational therapy neurorehabilitation
Keywords:
brain damage; Fugl-Meyer Assessment; functional assessment in occupational therapy; neurorehabilitation; occupational therapy; ergoterapie; Fugl-Meyer hodnocení; funkční hodnocení v ergoterapii; neurorehabilitace; poškození mozku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56754