Original title:
Podpora zdraví u dětí předškolního věku ve vybraných předškolních zařízeních
Translated title:
Health support for preschool aged children in selected preschool facilities
Authors:
Šotková, Veronika ; Marádová, Eva (advisor) ; Vodáková, Jitka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Podpora zdraví u dětí předškolního věku ve vybraných předškolních zařízeních AUTOR: Veronika Šotková KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zabývá vybranými aspekty zdraví, které přispívají ke zdravému vývoji dítěte předškolního věku. V teoretické části je charakterizován psychomotorický a sociální vývoj dítěte předškolního věku, základní potřeby a faktory ovlivňující jeho zdravý vývoj a dále je zde upozorněno na dlouhodobý program podpory zdraví Zdraví 21 s odkazem na cíle zabývající se dětmi předškolního věku, zlepšením životních podmínek a lepšího zdravotního stylu. V další části se práce zaměřuje na současnou nabídku předškolního vzdělávání včetně soukromých předškolních zařízení a alternativ zaměřených na výchovu ke zdravému životnímu stylu. Cílem praktické části je zmapovat situaci podpory zdraví z hlediska pohybových aktivit, spánku a stravování dětí ve vybraných městských mateřských školách a soukromých předškolních zařízeních. K ověření tohoto cíle je využito polostrukturovaného rozhovoru s ředitelkami soukromých předškolních zařízeních a městských mateřských škol. Bylo zjištěno, že aktivity všech zařízení podporují zdravý vývoj dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA: dítě předškolního věku, pohybové aktivity, výživa, spánek, předškolní vzděláváníTITLE: Health support for preschool aged children in selected preschool facilities AUTHOR: Veronika Šotková DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRACT: The bachelors work discusses chosen aspects of health that contribute to a healthy child development in preschool age. The theoretic part characterizes psychomotoric and social child development in preschool age, basic needs and factors affecting his healthy development and further, the long term program for health support "Zdraví 21" is discussed with links to targets dealing with preschool children, making their life conditions and life style better. The next section focuses on current preschool education offers including private preschool institutions and alternatives aiming for healthier lifestyle education. Goal of the practical part is to map the situation of health support from physical activities, sleep and boarding point of view in chosen public preschool and private preschool institutions. To verify the goal a semi structured interview was taken with directors of private preschool and public preschool institutions in Prague. It was determined, that activities of all institutions support healthy child development. KEWORDS: preschool aged children, physical activities, nutrition, sleep, preschool education
Keywords:
nutrition; physical activities; preschool aged children; preschool education; sleep; dítě předškolního věku; pohybové aktivity; předškolní vzdělávání; spánek; výživa
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56294