Original title:
Rituály ve školním prostředí
Translated title:
Rituals in the school environment
Authors:
Typlová Komárková, Eva ; Koťa, Jaroslav (advisor) ; Strouhal, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce jsou rituály ve školním prostředí, konkrétně v málotřídních školách. Práce ve své teoretické části popisuje prostředí málotřídních škol v České republice a specifika pedagogické práce v nich. Dále se věnuje rituálům z obecného pohledu a následně pak jejich vztahu ke skrytému kurikulu školy. Navazující kapitoly popisují konkrétní rituály pěstované v současné době na málotřídních školách. Výzkumná část je pojata kvalitativně jako analýza strukturovaných rozhovorů s učiteli a řediteli málotřídních škol. Práce je zakončena syntézou empirické a teoretické části a interpretací výsledků. V závěru je nastíněn přesah témat, která s problémem souvisejí.Rituals in the school environment, specifically in small schools with composite classes, are the subject of the diploma thesis. The theoretical part describes the environment of the small schools with composite classes in the Czech Republic and the specifics of teaching work in them. They are also discussed the rituals in general terms and the relationship to the hidden curriculum in this part. Specific rituals in contemporary small schools are described in following sections. The research part is conceived as a qualitative analysis of structured interviews with teachers and directors of small schools. The diploma thesis ends with a synthesis of empirical and theoretical part and with interpretation the results. The overlap of topics related to the problem that is mentioned in the conclusion.
Keywords:
closing rituals; hidden curriculum; initiation rituals; Rituals; school culture; school environment; small school with composite classes; kultura školy; málotřídní škola; přijímací rituály; Rituál; skryté kurikulum; vstupní; závěrečné rituály; školní prostředí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56229