Original title:
Vztah mezi psychometrickou inteligencí a kreativitou
Translated title:
The relationship between psychometric intelligence and creativity
Authors:
Reichová, Anna ; Stehlík, Luděk (advisor) ; Mertin, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce podává stručný přehled nejznámějších teorií zabývajících se vztahem mezi kreativitou a inteligencí. Zaměřuje se na psychometrickou dimenzi tohoto vztahu s důrazem na nejnovější testy kognitivních schopností a jejich potenciální přínos k odhadování kreativních schopností. Obsahuje návrh výzkumu určeného ke zvýšení interpretačních možností některých testů kognitivních schopností používaných v ČR (jmenovitě WISC-III a WJ-IE-II). Pro populaci 6-17 let zjišťuje korelaci mezi tvořivě laděnou osobností a širšími schopnostmi modelu CHC zmiňovanými v zahraniční literatuře v souvislosti s kreativitou. Jedná se o schopnost fluidní inteligence (Gf), dlouhodobé paměti (Glr) a vizuálního vnímání (Gv).This paper briefly summarizes major theories dealing with the relationship between creativity and intelligence. It address psychometric dimension of this relationship with emphasis on contemporary tests of cognitive abilities and their potential contribution to the assessment of creative abilities. This paper includes a research design focused on improving interpretative possibilities of two tests of cognitive abilities currently in use in the Czech Republic (namely WISC-III and WJ-IE-II). It is designed to assess the correlation between creative style (as measured by TCT-DP) and three broad abilities of the Cattell-Horn-Carroll theory (supposedly relevant to creativity) in population aged 6-17. The aforementioned broad abilities are fluid intelligence (Gf), long-term memory (Glr) and visualization (Gv).
Keywords:
Cattell-Horn-Carroll theory; creativity; intelligence; intelligence quotient; psychometrics; Cattell-Horn-Carrollova teorie kognitivních schopností; inteligence; inteligenční kvocient; kreativita; psychometrické metody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56146