Original title:
Empatie a umění
Translated title:
Empathy and Art
Authors:
Huleja, Jan ; Zuska, Vlastimil (advisor) ; Stejskal, Jakub (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná práce se pokouší dokázat historickou i ideovou provázanost pojmů empatie a umění. Schopnost empatie se dokonce stala východiskem celé jedné estetické školy, která na ni pohlížela jako na hlavní princip estetické zkušenosti. V práci se nejprve pokusíme o interdisciplinární představení pojmu, ve kterém bude empatie nahlédnuta z pozice fenomenologické filozofie, psychologie a kognitivní vědy. Poté se zaměříme na vznik a vývoj "klasických" estetických teorií vcítění 19. století a počátku 20. století, jež postupně představíme a okomentujeme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This thesis attempts to prove the historical and ideological links between the concepts of empathy and art. Ability to empathize even became the basis of a whole aesthetic school, which considered empathy for the main principle of aesthetic experience. The concept of empathy is first introduced interdisciplinary: from the perspective of phenomenological philosophy, psychology and cognitive science. Then we will focus on the origin and evolution of "classical" aesthetic theories of empathy of 19th century and early 20th century: these theories will be introduced and commented. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
aesthetic experience; aesthetics; art theory of empathy; Einfühlung; empathy; phenomenology; Theodor Lipps; Einfühlung; empatie; estetická zkušenost; estetika; fenomenologie; teorie vcítění; Theodor Lipps; umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55997