Original title:
Obranné mechanismy u dětí mladšího školního věku
Translated title:
Defense Mechanisms in School-Age Children
Authors:
Glaser, Jiří ; Šírová, Eva (advisor) ; Mertin, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce obsahuje literárně přehledovou studii a návrh výzkumu. Teoretická část se nejprve zabývá charakteristikou obranných mechanismů a jejich možnými klasifikacemi. Dále se věnuje metodám diagnostiky obranných mechanismů, popisuje jaké typy metod existují a ke každému typu uvádí dva zástupce. Současně jsou zmíněny další metody, které lze využít pro určování obranných mechanismů u dětí. Pokud existují, jsou k daným metodám uvedeny výzkumy zabývající se jejich reliabilitou a validitou. Další část práce charakterizuje obranné mechanismy u dětí a uvádí výzkumy, které se tomuto tématu věnují. Následně je rozebráno téma vývoje obranných mechanismů, společně s výzkumy týkajícími se této problematiky. V závěru je uveden návrh výzkumu, jehož tématem je srovnání diagnostiky obranných mechanismů pomocí Testu pohádek a Defense Mechanism Manual.This bachelor's thesis consists of scientific literature compilation and research design. At the beginning of the theoretical part, defense mechanisms are characterized together with their possible classifications. The next section describes various types of methods that are used for defense mechanism assessment. In the following, two methods for each of these types are mentioned in detail, together with research concerning their validity, if such exist. Besides that, more defense mechanism assessment methods, used for children, are mentioned. The next topics covered in this thesis are defense mechanism characteristics in school-age children and defense mechanism development. Results compiled from large body of research are mentioned in this section. In the final chapter a research design is presented. It concentrates on comparison of defense mechanism assessment using Fairy Tale Test and Defense Mechanism Manual.
Keywords:
assessment; children; defense mechanisms; ego; school age; diagnostika; děti; ego; mladší školní věk; obranné mechanismy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55961