Název:
Porovnání edukačního prostředí dospívajících dívek s poruchami a bez poruch chování
Překlad názvu:
The comparison of the educational environment of groups of adolescent girls with and without conduct disorders
Autoři:
Šimonová, Kristýna ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Čáp, David (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná rigorózní práce se zabývá porovnáním edukačního prostředí dospívajících dívek s poruchami a bez poruch chování. Zaměřuje se především na edukační prostředí rodiny a školy vzhledem k jejich významu pro socializaci jedince. Teoretická část nejprve stručně charakterizuje období adolescence v jeho bio-psycho- sociálních hlediscích. Posléze se věnuje poruchám chování, jejich klasifikaci, projevům, ale také etiologii či specifikům této problematiky u dívek. V závěru pak nabízí vhled do souvislostí mezi různými charakteristikami edukačních prostředí a jejich vztahu s poruchami chování se zaměřením na specifika u dívek. Empirická část si pak klade za cíl porovnat edukační prostředí dívek, u kterých se projevuje poruchové chování a dívek, u kterých se takovéto chování neprojevuje. O to se pokouší prostřednictvím dvaceti podrobných případových studií dívek ve věku čtrnáct až osmnáct let. Polovina z těchto kazuistik se věnuje dívkám umístěným, kvůli svému problémovému chování, do ústavních zařízení, druhá polovina pak pracuje s děvčaty bez výchovných potíží. Práce se pokouší nalézt možné společné znaky pro obě skupiny zvlášť a posléze také skupiny navzájem porovnává. K výzkumnému šetření bylo využito jak kvalitativních, tak kvantitativních výzkumných metod. Projekt rigorózní práce přispívá k...The presented thesis deals with the comparison of the educational environment of adolescent girls with and without conduct disorders. It concentrates primarily on the educational environments of family and school, in respect of their importance for the socialization of the individual. The theoretical section first briefly characterizes the adolescent period in its bio- psycho-social aspects. Furthermore it is dedicated to the issue of conduct disorders, their classification, symptoms, but also the etiology or specifics of these problems in girls. In conclusion, it offers insight into correlation between different characteristics of the educational environments and conduct disorders with a focus on the specifics in girls. The empirical part then aims to compare the educational environment of girls with and without conduct disorders through twenty detailed case studies of girls aged fourteen to eighteen. One half of the studies concerns with girls placed in institutional facilities, because of their problematic behaviour. The other half is focused on girls without educational troubles. Subsequently the work tries to find possible common features for both groups separately and then also compares these groups mutually. Both qualitative and quantitative methods have been used for this research. The...
Klíčová slova:
dospívající dívky; důležití dospělí; edukační prostředí; poruchy chování; výchovný styl; adolescent girls; conduct disorders; educational environment; parenting style; significant adults