Název:
Prvorepubliková reklama: případová studie časopisu Pestrý týden v roce 1929
Překlad názvu:
Czech Advertisement between the World Wars: Case Study of Magazine Pestrý Týden in 1929
Autoři:
Fidranská, Iva ; Dolanský, Pavel (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zkoumá možné dopady velké hospodářské krize na společnost v Československu za první republiky v roce 1929 - tedy v době eskalující ekonomické konjunktury. Využívá k tomu reklamních výstupů, konkrétně tištěné inzerce vycházející v průběhu celého zkoumaného období v dobovém celospolečenském časopisu Pestrý týden. První část práce je zaměřena teoreticky - ukotvuje dané téma v kontextu doby, popisuje tehdejší reklamní prostředky, charakterizuje prvorepublikový inzerát a strukturu trhu dobového periodického tisku. Kromě toho se věnuje novému postavení žen ve společnosti a zdůrazňuje novou orientaci reklamních tvůrců na tohoto nového spotřebitele. Druhá část, praktická, je věnována především kvantitativní obsahové analýze, s jejíž pomocí je zjišťován podíl inzerce nejrůznějších produktů a služeb v jednotlivých měsících. Jsou definovány položky, které zmizely, nebo se naopak objevily jako reakce na přicházející recesi, a popsány důvody, proč tomu tak mohlo být. V rámci analýzy jsou odhaleni i největší inzerenti a jejich cílové skupiny.The bachelor thesis inspects the potential impact of the Big Depression on the Czechoslovak society in 1929 - the year of escalating economic conjuncture. To find it out, the advertising outputs are applied, namely a print advertising in the then social week magazine called "Pestrý týden" (The Motley/ Various Week in translation). The first part provides a theoretical background - it puts the topic into the historical, political, economic, social and cultural context in order to prepare a reader for the second part of the thesis. There are described the then means of advertising including a detailed characteristics of the First Republic print advertising. Except for that it emphasizes a new role of women in society and the advertisers' attention to these new consumers and buyers. The second part is practical and dedicated to quantitative content analysis and determination of an amount of particular goods and services in particular months. It is explained here, why some types of goods and services disappeared or appeared during the year and whether it was due to the crisis. Within the analysis the biggest investors and their target groups are defined as well.
Klíčová slova:
1929; Pestrý týden; První republika; tištěná inzerce; velká deprese; velká hospodářská krize; 1929; Great Depression; Great Slump; Pestrý Týden; print advertising; The First Czechoslovak Republic