Original title:
Praktické využití Bandes Dessinnées v hodinách francouzského jazyka
Translated title:
Use of comics in French as a foreign language teaching
Authors:
Marešová, Erika ; Klinka, Tomáš (advisor) ; Machleidtová, Silva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
fre Abstract:
[eng][cze] 2 TITLE: The Use of French Comic Book in the French language learning SUMMARY: The thesis aims to gather the information from various sources- the historic, specialized sources-books, from the Internet or from personal consultations as well. The topic has been chosen because the French comic books and magazines have been an inseparable part of the French culture, especially among French teenagers. It has been appreciated for its social and aesthetic values. However, the thesis mainly aims to demonstrate the French comics and its important role in the process of the second language learning/teaching. According to a brief survey concerning the Czech students and their knowledge and attitude towards the comics, we have prepared several teaching lists regarding the language level as well as the age of students. KEYWORDS: French comic book, language learning, teaching material1 NÁZEV: L'Application des bandes dessinées à l'enseignement de la langue française ABSTRAKT : Práce seznamuje čtenáře s s historií, rozmanitostí, kulturním a společenských významem francozského komiksu. Cílem ovšem je poukázat zejména na jeho vzdělávací význam v rámci výuky cizího jazyka. Ve své práci jsem čerpala z různorodých zdrojů-historických, pedagogických a výchovně-vzdělávcích, z internetu nebo i z osobních konzultací s ostatními vyučujícími. Součástí práce je dotazník týkající se všeobecného povědomí a znalostí francouzského komiksu u dnešních studentů a jejich osobní postoj k tomuto žánru. V jedné z kapitol jsem zmínila projevy nezájmu a nedostatek motivace a neschopnost práce ve skupině jako nejčastější problémy, se kterými se současní učitelé v hodinách setkávají. Na základě výsledků ankety jsem s využitím komiksů sestavila několik zajímavých aktivit, rozdělených do jednotlivých jazykových úrovní samotných žáků. Jelikož se komiks získává oblibu u francouzských čtenářů každé věkové kategorie, jeho správným zapojením můžeme k práci motivovat i české žáky a zdokonalovat tak jejich kolektivní chování. Jeho vhodné využití v hodinách tak splňujě základní principy efektivního vzdělávání v současné škole. KLÍČOVÁ SLOVA: Francouzský komis, vzdělávání, jazyk, učební materiál
Keywords:
French Comics book; language learning,teaching material; francouzský komiks; jazyk; učební materiál; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54819