Název:
Koncept všímavosti a jeho využití v práci s dětmi
Překlad názvu:
The Concept of Mindfulness and Its Application to Work with Children
Autoři:
Skokanová, Zuzana ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce shrnuje aktuální poznatky o všímavosti a v jejich kontextu představuje specifika a možnosti jejího využití v práci s dětmi a dospívajícími. Uvádí některé programy založené na všímavosti využívané v klinické i školní praxi a stručné zhodnocení studií, které sledují vliv těchto programů na různé aspekty psychického zdraví dítěte. Empirická část popisuje kvantitativní zkoumání míry všímavosti u dětí prostřednictvím Škály všímavosti a uvědomění (CAMM-17) a prezentuje porovnání dětí se syndromem ADHD a bez něj ve výzkumném souboru 180 dětí. Na základě Mann-Whitneyova U testu bylo zjištěno, že míra všímavosti se u dětí s ADHD významně neliší od intaktního vzorku. Statisticky významně výše skórovaly starší děti v porovnání s mladšími v souboru dětí s ADHD a stejně u skupiny s poruchami učení a v porovnání starších a mladších chlapců. Poslední část představuje návrh programu pro rozvíjení všímavosti u dětí s ADHD. Klíčová slova: ADHD, děti, programy založené na všímavosti, Škála všímavosti pro děti a dospívající, škola, všímavost, výzkum všímavostiThe thesis summarizes current findings about mindfulness and presents specifics of and the prospects for work with children and adolescents in that context. It addresses certain programs based on mindfulness used in clinical practice as well as in a school setting, along with a brief evaluation of studies that monitor the impact of these programs on various aspects of child mental health. The empirical part of the study describes quantitative research into the extent of mindfulness in children by way of the Child and Adolescent Mindfulness Measure (CAMM-17) and a comparison group of children with ADHD and intact sample. On the basis of the Mann-Whitney U Test, it was found that the extent of mindfulness in ADHD children does not differ significantly from the intact sample. Statistically, older children scored significantly higher than younger children in ADHD sample as well as in the learning disabilities group and in comparison of older and younger boys. The last part presents a program proposal for cultivating mindfulness in children with ADHD. Keywords: ADHD, children, Child and Adolescent Mindfulness Measure, Mindfulness, mindfulness- based interventions, school, mindfulness research
Klíčová slova:
ADHD; dotazník všímavosti; děti; klinická praxe; všímavost; ADHD; children; clinical practice; mindfulness; mindfulness inventory