Original title:
Mediální obraz bezdomovců ve vybraných českých médiích
Translated title:
Medial image of homeless people in selected Czech media
Authors:
Košťálová, Veronika ; Fišerová, Sylvie (advisor) ; Francová, Pavla (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem "Mediální obraz bezdomovců ve vybraných českých médiích" se zabývá konstrukcí mediálního obrazu bezdomovectví v denících MF Dnes a Hospodářské noviny v období od 1. prosince 2011 do 30. listopadu 2012. Hlavním cílem této práce je analyzovat a interpretovat vztahy mezi jednotlivými mediálními sděleními, jež se fenoménu bezdomovectví týkají. Pozornost je také zaměřena na případné odlišnosti v rámci zkoumaných periodik. Vedlejším cílem této práce je srovnat získané výsledky analýzy mediálního obrazu bezdomovců s výstupy výzkumů postojů veřejnosti k lidem bez přístřeší. Zvoleným metodickým přístupem ke zkoumání mediálního obrazu je sémiotická analýza, jedná se tedy o kvalitativní výzkum. Na základě výsledků provedené analýzy je možné konstatovat, že ve zkoumaných médiích nepřevládá žádný určitý způsob prezentace bezdomovců, tedy ani pozitivní, ani negativní. Rozdíly nebyly odhaleny ani v rámci jednotlivých deníků, Hospodářské noviny se však tomuto tématu věnují mnohem méně. MF Dnes poskytuje fenoménu bezdomovectví hlavní prostor v rámci regionálních příloh, Hospodářské noviny jsou orientovány spíše na ekonomiku a podnikání. Výsledky výzkumů veřejného mínění potvrzují, že společnost dlouhodobě zaujímá k osobám bez domova převážně negativní postoj, tyto závěry potvrdil i...The bachelor thesis "Media Image of Homeless People in Selected Czech Media" deals with the construction of the media image of homelessness in daily newspapers MF Dnes and Hospodářské noviny. The examined period is from 1st December 2011 to 30th November 2012. The aim of this work is to analyze and interpret the relations between particular media contents that are related to the phenomenon of homelessness. The bachelor thesis focuses on possible differences between the analyzed newspapers as well. This work also attempts to compare the media image of homeless people and the outputs of public opinion research. The methodological approach to media image interpretation is the semiotic analysis. According to the analysis results, there is no specific way (neither positive nor negative) of presenting the homeless people that would predominate in the selected newspapers. The differences were not even detected within the individual newspapers. However, Hospodářské noviny are discussing this issue far less than MF Dnes. This might be caused by the large number of regional news that MF Dnes provides every day, while Hospodářské noviny are more focused on the business and economy issues. The results of public opinion surveys revealed mostly negative attitude to homeless people, these findings were also...
Keywords:
causes of homelessness; Homelessness; media content construction; media image; public opinion; semiotic analysis; Bezdomovectví; konstrukce mediálních obsahů; mediální obraz; příčiny bezdomovectví; sémiotická analýza; veřejné mínění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/53946