Název:
Význam dominantního postavení podniku v soutěžním právu EU a jeho vymezení
Překlad názvu:
The importance of the undertaking's dominant position under the Competition law of the EU and its delimitation
Autoři:
Šedová, Klára ; Scheu, Harald Christian (vedoucí práce) ; Šmejkal, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Účelem této diplomové práce je vymezit pojem "dominantní postavení" podniku v soutěžním právu Evropské unie a zjistit, jaké skutečnosti jsou pro určení existence dominantního postavení rozhodné. Druhá část práce je zaměřena na aktuální problémy spojené s podniky v dominantním postavení. Za ty považuji proces standardizace a dále efektivitu postihování dominantních podniků na rychle se vyvíjejících trzích informačních technologií. Práce je zaměřena na koncept dominantního postavení a blíže se nezabývá jednotlivými zneužívajícími praktikami vyjmenovanými v čl. 102 písm. a) - d) SFEU. V první kapitole je stručně vymezen systém soutěžního práva Evropské unie, přičemž pozornost je zaměřena na úpravu dohod narušujících hospodářskou soutěž (čl. 101 SFEU), zneužití dominantního postavení (čl. 102 SFEU) a kontrolu spojování podniků (nařízení č. 139/2004). Druhá kapitola se zabývá vymezením pojmu "dominantní postavení" podniku a způsobu jeho určení. Jednotlivé podkapitoly se věnují vymezení relevantního trhu, tržního podílu, určení tržní síly a dalším tržním podmínkám, které je třeba při analýze postavení podniku zohlednit. Prostor je věnován i dominantnímu postavení na trhu sousedním a kolektivní dominanci. Závěr této kapitoly je zaměřen na prosazování více ekonomického přístupu v řízeních podle čl. 102...The purpose of this master thesis is to define the term "dominant position" of an undertaking under the EU Competition Law and to find out, what circumstances are decisive in order to be able to identify existence of a dominant position. The second part of the thesis focuses on actual problems connected with the dominant undertakings, namely the standardization and the effectiveness of the interventions of competition authorities into the actions of dominant undertakings on rapidly developing IT markets. The thesis deals with the concept of dominant position and does not address particular types of abusive behaviour enumerated in Article 102 (a) - (d) TFEU. The first chapter briefly describes the system of EU Competition Law. The focus is directed on agreements distorting competition (Art. 101 TFEU), abuse of dominant position (Art. 102 TFEU) and control of concentrations between undertakings (Council Regulation No. 139/2004). The second chapter looks at the term "dominant position" of an undertaking and its delimitations. The subchapters describe definition of relevant market, market share, market power and other market conditions which shall be taken into account in the dominant position analysis. Space is further devoted to the existing dominant position on the neighbouring market and to the...
Klíčová slova:
dominantní postavení; relevantní trh; standardizace; dominant position; relevant market; standardization