Original title:
Postoje žáků základní školy ke společnému vzdělávání se žáky se zdravotním postižením
Translated title:
Primary school pupil's attitudes to the joint education with disabled pupils
Authors:
Šulová, Jana ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o problematice a možnostech vzdělávání žáků se zdravotním postižením na základních školách. První dvě kapitoly vymezují základní pojmy, které s problematikou souvisejí, zaměřují se na legislativu, současné trendy ve vzdělávání žáků se zdravotním postižením, nastiňují možnosti integrativního a inkluzivního vzdělávání a seznamují s poradenskými službami ve školství. Třetí kapitola přináší pohled na současnou situaci ve vzdělávání těchto jedinců v Pardubickém kraji. Poslední kapitola se věnuje analýze postojů žáků základních škol ke společnému vzdělávání se žáky se zdravotním postižením.This thesis is focused on the issue and possibilities of an education of disabled pupils in primary schools. The first two chapters deal with basic terms relating to this issue and are focused on legislation, current trends in the area of an education of disabled pupils, outline possibilities of integrative and inclusive education and consultancy services in the Czech education system. The third chapter brings an overview of current situation concerning education of these pupils in the Region Pardubice. Last chapter is dedicated to analysis primary school pupils' attitudes to the joint education with disabled students.
Keywords:
disability; Inclusive education; pupils attitudes; school consultancy services; school integration; supporting measures; inkluzivní vzdělávání; podpůrná opatření; postoje žáků; zdravotní postižení; školská integrace; školské poradenské služby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/53374