Original title:
Využití bazální stimulace v předškolním vzdělávání
Translated title:
Use of basal stimulation in pre-school education
Authors:
Bechová, Veronika ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Využití bazální stimulace v předškolním vzdělávání" má za cíl potvrdit kladný vliv konceptu bazální stimulace na výchovu a vzdělávání dětí s kombinovaným postižením v mateřské škole speciální. Teoretická část podává stručnou charakteristiku k tématu kombinovaného postižení a dětské mozkové obrny. Přináší pohled na vývoj dítěte s postižením v období předškolního věku. Stěžejní část se věnuje konceptu Bazální stimulace i s jeho základními a nástavbovými prvky a biografickou anamnézou. Výzkumný projekt předkládá případové studie a ukazuje využití konceptu při konkrétní práci. Hodnotí a potvrzuje kladný vliv stimulace na děti a předkládá doporučení pro pedagogickou praxi. Klíčová slova: kombinované postižení, dítě v předškolním vzdělávání, bazální stimulaceA dissertation "Use of basal stimulation in preschool education" has the aim to confirm a positive influence of the basal stimulation concept on upbringing and education of children with multiple disabilities in a special kindergarten. A theoretical part gives you a brief characteristic on the topic of multiple disabilities and cerebral palsy (CP). It brings you a view of the development of children with disabilities in the preschool period. A crucial part is dedicated to the basal stimulation concept as well as its basic and superstructural elements and biographical anamnesis. A research project presents the case studies and shows the use of the concept at particular work. It evaluates and confirms the positive influence of stimulation on children and presents a recommendation for pedagogical practice. Keywords: multiple disabilities, a child in the preschool education, basal stimulation
Keywords:
a child in the preschool education; basal stimulation; multiple disabilities; bazální stimulace; dítě v předškolním vzdělávání; kombinované postižení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/53373