Název:
Porozumění syntaktickým strukturám u dětí mladšího školního věku
Překlad názvu:
Comprehension of syntactic structures in young school-age children
Autoři:
Schöffelová, Miroslava ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent) ; Kesselová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Porozumění syntaktickým strukturám u dětí mladšího školního věku ABSTRAKT: Práce pojednává o porozumění syntaktickým strukturám u dětí navštěvujících 2. třídu základní školy, které byly součástí většího výzkumného záměru věnujícího se předpokladům čtení a psaní. Porozumění syntaktickým strukturám bylo zkoumáno pomocí experimentální verze testu sledujícího uchopování různých druhů jednoduchých vět a souvětí. Data ukazují, jaká je úroveň porozumění u dětí v tomto věku, jak děti zadávaným větám rozumí a jaké jsou jejich nejčastější chyby. Podařilo se identifikovat různé strategie, které při zpracovávání vět používají, a vysvětlit některé typické chybné způsoby interpretace vět pomocí teoreticky popsaných konceptů. Dále byly sledovány vztahy s dalšími dovednostmi. Kromě zamyšlení nad rolí paměti se práce věnuje především vztahu porozumění se čtení a porozuměním čtenému textu. Výsledky ukazují, jaká je souvislost s těmito proměnnými ve slovenštině a porovnává zjištěné s daty z výzkumů v jiných jazycích. KLÍČOVÁ SLOVA: Porozumění syntaktickým strukturám, proces porozumění, tematické role, strategie porozumění, Jednoduchý model čteníTITLE: Comprehension of syntactic structures in young school-age children ABSTRACT: The thesis deals with the comprehension of syntactic structures in children attending the second grade of elementary school which was part of a larger research project exploring assumptions regarding reading and writing. The comprehension of syntactic structures was studied using an experimental version of a test which monitors the processing of different types of simple phrases and sentences. Data show the level of comprehension of children at this age, how the children understand the sentences, and what the most common mistakes are. We were able to identify the different strategies that are used in the processing of sentences and explain some of the typical ways to erroneous interpretations of sentences using the concepts described in literature. We also investigated relationships with other skills. In addition to analysis of the role of memory in sentence comprehension, the work deals mainly with the relationship between reading efficiency and reading comprehension. The results show the relationship between these variables in the Slovak language, and compare the findings with data from studies in other languages. KEY WORDS: Comprehension of syntactic structures, process of comprehension, thematic roles, comprehension...
Klíčová slova:
Jednoduchý model čtení; Porozumění syntaktickým strukturám; proces porozumění; strategie porozumění; tematické role; Comprehension of syntactic structures; comprehension strategies; process of comprehension; The simple view of reading; thematic roles