Název:
Rozhodování žáků v procesu volby učebního oboru jako další vzdělávací cesty
Překlad názvu:
DECISION MAKING PROCESS OF STUDENTS'CHOICE OF APPRENTICESHIP AS A TYPE OF EDUCATIONAL PATHWAY
Autoři:
Chvátalová, Monika ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Gorčíková, Magdaléna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje tématu rozhodování žáků z dělnických rodin v procesu volby učebního oboru jako typu vzdělávací cesty. V teoretické rovině nejprve vymezuje hlavní problémy, se kterými se potýká současné české učňovské školství, a následně zasazuje problematiku volby učebního oboru do kontextu reprodukce vzdělanostních nerovností a představuje základní teoretické přístupy ke studiu vzdělanostních nerovností a jejich reprodukce Na základě výzkumu založeném na kvalitativní metodě chápajících rozhovorů následně ukazuje, že učňovské obory jsou žáky z dělnických rodin vnímány jako výhodná a v rámci vzdělanostního systému zcela rovnocenná, a z mnoha ohledů tudíž racionální volba. Nízké vzdělanostní aspirace těchto žáků přitom vycházejí především z jejich specifické představy o životním úspěchu, ve které nehraje formální vzdělání podstatnou roli a která naopak spočívá v co nejdřívějším opuštění vzdělávacího systému a nalezení pracovního uplatnění v oboru, který je baví. Učební obory středních odborných učilišť přitom žáci z dělnických rodin vnímají především jako prostředek umožňující vykonávat danou, konkrétně vymezenou profesi a jejich hlavní výhodu spatřují v jejich praktickém zaměření.This bachelor thesis is focused on decision making process of students from working-class families' choice of apprenticeship as a type of educational pathway. The theory part outlines the main problems connected with the contemporary Czech apprenticeship, and then places the issue of choice of apprenticeship into the context of the reproduction of educational inequalities and introduces main theoretical approaches to the study of educational inequalities and their reproduction. On the basis of research based on qualitative method of understanding interviews then shows that apprenticeship are perceived by students from working-class families as an advantageous, compared to other educational pathways completely equivalent, and therefore in many ways rational choice. Students from working-class families consider the apprenticeships of secondary vocational schools as a mediator which would enable them to pursue a specifically defined profession, while their main advantage is seen in their practical focus.
Klíčová slova:
odborné vzdělávání; učňovské školství; volba střední školy; vzdělanostní aspirace; vzdělanostní nerovnosti; vzdělanostní reprodukce; apprenticeship; choice of secondary school; educational aspirations; educational inequality; educational reproduction; vocational education