Název:
Kolegialita a individualita ve škole
Překlad názvu:
Collegiality and Individuality at School
Autoři:
Hadravová, Denisa ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá vztahem individuality a kolegiality v pedagogických sborech středních odborných škol v České republice. Všímá si ambivalentnosti těchto pojmů. Popisuje jak prvky, které působí protichůdně a jejichž vliv je třeba tlumit, tak i prvky, které naopak mohou účelně posílit vzájemnou provázanost těchto základních principů a vést tak ve svém důsledku ke zvýšení kvality výuky. Teoretická část je rešerší dostupných zdrojů zabývajících se tématem v odborných knihách a časopisech. Tato část byla obohacena vlastními názory autorky na danou problematiku a korigována také závěry vyplývajícími z výzkumné části práce. Výzkumná část je záznamem šesti hloubkových rozhovorů, které autorka uskutečnila podle vlastního scénáře, jenž je součástí přílohy, s vybranými učiteli středních odborných škol ve Středočeském kraji. Výstupem těchto rozhovorů je popis reálné situace fungování středních odborných škol (především pedagogických sborů) z pohledu respondentů. Respondenti byli vybráni s pomocí (a na doporučení) ředitelů vybraných škol tak, aby byly zastoupeny obě pohlaví a také začínající i zkušení učitelé různých druhů vyučovacích předmětů. Vzhledem k zaměření práce byla vybrána forma kvalitativního výzkumu (hloubkové rozhovory) jako výhodnější než kvantitativní výzkum. Význam práce je především v...This bachelor thesis deals with the relation between individuality and collegiality among pedagogical staff of vocational schools in the Czech Republic. It recognizes the ambivalence of these terms. It describes elements, which act contradictorily and whose influence is to be suppressed, as well as elements, which on the contrary can effectively boost mutual interconnectedness of these fundamental principles and therefore lead to improvement of the quality of education. The theoretical part is a literature search of available resources dealing with the topic in specialized books and journals. This part was enriched by the author's own point of view on the matter and revised with respect to the conclusions from the research. The research is a record of six in-depth interviews with selected teachers from vocational schools in Central Bohemia region. These interviews were carried out by the author according to her own scenario which can be found in the appendix. The output from these interviews is a description of the real functioning of vocational schools (primarily their pedagogical staff) from the point of view of the respondents. The respondents were chosen based on the recommendation of the headmasters of selected schools. The group of respondents is a balanced mix of men and women as well as...
Klíčová slova:
celoživotní vzdělávání; demotivace; individualita; kolegialita; motivace; spolupráce; vnitřní direktivy; vnější direktivy; collegiality; cooperation; demotivation; external directives; individuality; internal directives; life-long learning; motivation; teachers