Název:
Koncepce umění v díle Pieta Mondriana
Překlad názvu:
Piet Mondrian's Conception of Art
Autoři:
Fořtová, Tereza ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Stejskal, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Piet Mondrian, jeden z nejznámějších představitelů moderního abstraktního umění, se vedle umělecké tvorby soustavně věnoval i psaní teoretických textů. Ve svých úvahách se zdaleka nezabýval pouze obhajobou své malby ani programovým prohlášením konkrétního uměleckého směru. V textech můžeme nalézt obecnější esteticko-filozofické reflexe o umění, vývoji světa či postavení člověka v moderní společnosti. Tato práce představuje ucelenou Mondrianovu koncepci umění z hlediska estetiky a filozofie umění. Dotýká se takových témat jako například podstata a funkce umění, jeho prostředky, role umělce či význam umění ve vztahu ke společnosti a jejímu vývoji. Práce se také zaměřuje na východiska a ovlivnění Mondrianovy teorie. Předkládá rovněž názory některých dalších soudobých avantgardních hnutí, jimiž se částečně inspiroval a jež dohromady s jeho koncepcí umění tvoří jakýsi kontext uměleckého prostředí první poloviny dvacátého století. Práce vychází z původních textů autora, které ve většině případů doposud nebyly přeloženy do češtiny.Piet Mondrian, one of the most significant representatives of modern abstract art, applied himself, aside from his own art work, to writing of theoretical texts. In his essays, he did not advocate for his own paintings, neither did he manifest any particular art movement. In these texts, one can trace rather general aesthetically-theoretical reflection on art, on the development of our world and on the position of a man in modern society. This thesis introduces Mondrian's comprehensive conception of art in light of aesthetics and the philosophy of art. It touches on the substance and function of art, on artistic means, on the role of an artist and on the meaning of art related to society and its development. The thesis focuses on the bases of Mondrian's theory and its influences. In addition, it presents various ideas of other contemporary avant-garde movements that somehow inspired Mondrian and that, together with his conception of art, create a certain context of the artistic atmosphere of the first half of the 20th century. The thesis draws from Mondrian's original texts that have, in most cases, not been translated into Czech, yet.
Klíčová slova:
abstraktní umění; abstraktně-reálné umění; estetika; filozofie umění; neoplasticismus; Piet Mondrian; abstract art; abstract-real art; aesthetics; neoplasticism; philosophy of art; Piet Mondrian