Original title:
Kresba u dětí s autismem
Translated title:
Drawing in children with Autism
Authors:
Bezecná, Andrea ; Sotáková, Hana (advisor) ; Kucharská, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce pojednává o problematice kresby u dětí s autismem. Je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a empirickou. V první části se zabývám především teoretickými poznatky o poruchách autistického spektra obecně, dále dětskou kresbou, jejím vývojem u běžné populace a ke konci se věnuji specifikům v kresbě u populace dětí s autismem. Část empirická pak obsahuje celkový popis a průběh sběru dat, podrobnou kazuistiku dítěte s poruchou autistického spektra a nakonec analýzu několika desítek kreseb, které jsem ve spolupráci s rodiči dítěte nasbírala. Interpretace dat je doplňována o další informace, jako průběh kresby, komentáře dítěte či výpovědi matky o vývoji kresebného projevu i o samotných výkresech. Cílem mojí práce je zjistit, zda existují specifické znaky v kresbě dítěte s Aspergerovým syndromem a následně tyto znaky provázat s literaturou a vědeckými poznatky o autismu.This bachelor thesis deals with the issue of drawings in children with autism. It is divided into two parts, the theoretical and the empirical. In the first part I am foccusing mainly on theoretical findings about Autism Spectrum Disorder, continuing by children's drawings and it's development in population and at the end I'm attending to the specifics of the drawing of children with autism. The empirical part contains a description of data collection, a detailed case report of a child with Autism Spectrum Disorder and finally an analysis of dozens of drawing that I collected in collaboration with the child's parents. Data interpretation is supplemented by other informations, such as a course of drawing, comments or testimony of child's mother about the development of drawing expression and about the drawings themselves. The aim of my thesis is to determine whether there are specific features in the drawing of a child with Asperger Syndrome and subsequently these characters interconnect with literature and scientific knowledge about autism.
Keywords:
Asperger syndrome; Autism; Autism Spectrum Disorder; Drawing; Aspergerův syndrom; Autismus; Kresba; Porucha autistického spektra
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/51630