Název:
Land art jako prostředek k vytvoření iluze ideálního prostoru
Překlad názvu:
Land art as a means to create the illusion of an ideal space
Autoři:
Hladová, Anežka ; Hnízdil, Aleš (vedoucí práce) ; Kurt, Kurt (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaloţena na koncepci projektu akcentujícího na principu land artu
iluzi intervence do prostoru na základě historické události nebo objektu, který v prostoru
schází. Projektová část obsahuje šest landartových návrhů s představením konceptu a klíčový
sedmý landartový návrh, který je realizován na vrchu Vítkov. Součástí řešení prostoru
Vítkova je návrh parkových a terénních úprav, doplněný o land art odkazující na historii.
Návrh se zabývá zejména předimenzovanou asfaltovou cestou, která nyní vytváří
plochý vrchol tohoto významného kopce - skutečný vrchol tak Vítkov postrádá. Snahou je
vrátit Vítkovu jeho přírodnější a neznásilněný vzhled. Cesta je navíc v letních měsících kvůli
asfaltovému povrchu vyprahlým nehostinným místem. Návrh přináší řešení v podobě návratu
k úvozové cestě, která bude pod úrovní terénu, dláţděná přírodními kameny a mírně zúţena.
Podél hlavní úvozové cesty jsou vedeny mlatové cesty pro chodce a běţecká dráha, jeţ zde
doposud byla pouze jako ţivelná cesta v trávníku. Asfaltová zůstane pouze jedna cesta určená
zejména pro in-line bruslaře. Okolo tras jsou navrţeny terénní modelace, díky nimţ se ze
všudypřítomných výhledů stávají výhledy vzácnější, intimnějšího charakteru. Všechny úpravy
mají navozovat pocit, ţe vrchol Vítkova nikdy nebyl zploštěn, jak je tomu dnes, a člověk je
zde pouhým návštěvníkem procházejícím zářezem napříč vrcholem a terénní úpravy pak
poskytují pocit vrcholu, kde kdyţ člověk stane, ocitne se na nejvyšším bodě Vítkova.
Památný vrch Vítkov je veřejným prostorem, jenţ má svůj nenahraditelný význam, avšak je
stále opomíjen. Jedná se o zelený vrch promítající se do dalekých pohledů Prahy, místo, kde
se udála historická bitva a v neposlední řadě je to park určený k rekreaci. Realizovaný
landartový projekt je zařazen do programu mezinárodního Landscape festivalu 2018 v Praze a
kromě toho, ţe je jiţ dnes jeho součástí, tuto událost předznamenává. Z návrhu vzniká tedy
dílo ve veřejném prostoru s cílem akcentovat historickou událost s bolestnou vzpomínkou
paměti daného místa. Zároveň poukazuje na scházející strom v prostoru a jeho zánik
propojuje s rozměrem pomíjivosti a hodnoty, kterou pro nás měl. Land art zde umocňuje
představu, ţe zde rostoucí šeříky a akáty proti sobě stojí na bitevním poli jako v bitvě na
Vítkově či jako dnes tak trochu Karlín a Ţiţkov. Poraţené akáty (Křiţáci) prchají z
5
karlínského svahu před vítězícími šeříky (Husité) a po nich zde zůstává jen jeden padlý voják,
padlý akát či spousta zabodaných kopí.
Další landartové návrhy mají společné to, ţe se nacházejí ve městech či na hranici
města a přilehlé krajiny a autor je dobře zná. Kromě viditelných skutečností je v návrzích tedy
kladen důraz i na vnitřní souvislosti vyjádřené iluzí. Kolemjdoucí by při pohledu na
navrhovaný land art měl být schopen uvědomit si, ţe je v daném prostoru určitá chyba, kterou
si před tím neuvědomoval. Záměrně je divák staven do pozice, kdy musí zapojit svou fantazii,
protoţe k němu místo náhle promlouvá, avšak jen jakýmsi stínem či obrysem neexistující
skutečnosti. Tato práce chce mimo jiné ukázat na fakt, ţe iniciativa obyvatelstva dokáţe
město měnit a můţe přinášet zajímavé nápady, jako tomu bylo například v případě High Line
v New Yorku.
V neposlední řadě literární rešerše přináší vhled do tématu land artu, jako uměleckého
směru, ale také jako prvku ve veřejném prostoru, který je dnes častým tématem, mnohdy kvůli
jeho nesprávnému utváření. Práce se zaměřuje zejména na české autory.This diploma thesis is based on a project emphasizing the land art principle that creates an illusion and intervenes thus into space on grounds of a historical event or an object missing in a certain area. The practical part consists of seven land art schemes with an introduction of the concept itself and the last key concept is in addition realized on Vitkov Hill. The overall design of Vitkov area suggests park changes and ground shaping of the park itself that is also supplemented by land art enhancing historical aspects of the place.
The concept focuses mainly on an oversized asphalt lane that is nowadays, with its flat shape, considered as the top of such prominent hill, the real peak is therefore missing. Having said that, the project attempts to restore its natural and imperfect appearance of the complex. Furthermore, the scorched pathway becomes due to summer season an unfriendly place to stay. As a result, the project provides a solution in form of a return to a slightly narrowed sunken lane placed under the ground level and paved with stones. Alongside the main holloway there are sand pathways for walkers and a running track so far spontaneously created in the lawn by passing runners. Asphalt lane therefore stays only one, designated especially for inline skaters. Around the aforementioned routes there are suggested both elevated and deepened spots that offer even more magnificent view. All proposed terrain changes are supposed to evoke a false impression that Vitkov hill has never been flattened, as it in present day, and one is a mere visitor passing through paths that allow visitors to embrace sense of reaching the top. Despite the fact that Vitkov hill monument is a public area having its indisputable significance, it seems to be often forgotten. Apart from the recreational purposes of the park, this green hill is also a prominent feature in Prague´s city views and, last but not least, a memorial of one of the most important battles related to the Czech history. This land art project has been involved into International Landscape Festival 2018 held in Prague and foreshadows thus the event from early stages. The project then becomes a real work of art placed in public area with an intention to accentuate the suffering in the historical battle as a painful event that should be remembered by the nation. Simultaneously, it points out at a missing tree that symbolizes ephemerality of values. Land art thus emphasizes an abstract image of growing Lilacs and Acacia trees standing against each other in the battlefield as the soldiers in Vitkov or from the present day point of view, Karlín and Žižkov. Defeated Acacia trees epitomize Crusaders fleeting away from victorious Hussites (Lilacs) down the Karlín Hill and the only thing that remains is only one fallen soldier (Accia tree) and a lot of pikes sunken in the ground.
Other land art projects have much in common. For instance, they are located in cities and their surroundings known well by the author. Apart from visible aspects, they lay emphasis especially on inner connectedness expressed through an illusion. A passerby should be able to notice that there is an imperfection, in particular area, he has not spotted before. He therefore intentionally finds himself in a position where he should open his fantasy because the place is speaking to him through shades and silhouettes of an absent reality. This thesis also demonstrates how popular initiative can change the city and bring interesting ideas as in case of High Line in New York.
Lastly, land art literary research provides insight not just into land art as artistic movement but also as a feature in public area commonly discussed due to its inappropriate composition. The diploma thesis focuses mainly on Czech authors.
Klíčová slova:
genius loci; iluze; krajina; land art; stín